Tjuren Ferdinand – från politiskt sprängstoff till queersymbol

Scen & film.

REMAKE. För många svenskar förkroppsligar tjuren Ferdinand julens fredsbudskap lika mycket som Jesusbarnet i krubban. Nu, 79 år efter den välbekanta Walt Disney-versionen, har det släppts en ny tecknad film om den blomälskande tjuren här i USA och som har svensk premiär imorgon fredag. Den här gången som en långfilm på en timme och trettioåtta minuter.

I dag är det väl inte så många som upprörs över historien om Ferdinand. Men en gång var sagan om honom så politiskt laddad att den hamnade på nazisternas bokbål. Berättelsen om den fyrbente pacifisten skrevs under depressionsåret 1936 av amerikanen Munroe Leaf med illustrationer av Robert Lawson. Den var tänkt som en saga för barn, men blev snart nog en bästsäljare för vuxna. Utan att ha avsett det lyckades Leaf med sin berättelse sätta fingret på tidens militaristiska nerv.

Berättelsen om en spansk tjur som vägrar slåss blev svårsmält när den publicerades inte långt efter inbördeskrigets utbrott 1936. Boken förbjöds under Francos tid vid makten och tilläts inte förrän efter hans död 1975.

Psykoanalytiker på den freudianska tidskriften American Imago gav sig 1940 i kast med fallet och kallade Ferdinand ”ett evigt barn” instängd i sin bubbla av oskyldig lycka. Hans halvslutna ögon ledde tankarna, menade man, till ”en kvinna i extas”. (”How ’The Story of Ferdinand’ Became Fodder for the Culture Wars of Its Era” )

Hans brist på stridsvilja orsakade även replik från den tjurfäktningsälskande machoikonen Ernest Hemingway. 1951 skrev denne motsagan ”The Faithful Bull” om tjuren Ferdinand, som tvärtemot sin namne älskade att slåss och som, när han dött hjältedöden på arenan, hyllades av matadoren.

Varje tid tycks behöva sin egen Ferdinand. I dag handlar hans ickekonformism om rätten att inte tvingas in i stereotypa könsroller. Något som exempelvis uppmärksammats av lärare och föräldrar som söker HBTQ-tillvänd barnlitteratur. “Ferdinand gör det ställningstagande alla homosexuella ungar till slut måste göra: ’Det här är den jag är och jag tänker inte be om ursäkt.’ ’’ skriver kulturkritikern Tony Bravo. (”New cartoon about a queer bull is out in winter”)

Kanske kan Ferdinands budskap om ickevåld och kärlek till blommor i dag också bli ett inlägg i klimat- och vapendebatterna här i USA.

HANS STRÖMHÄLL
info@opulens.se

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Scen & film

0 0kr