TEATER. Den senaste tiden har det skrivits och talats mycket om hur mycket den artificiella intelligen har utvecklats på blott ett par år. Men kan en AI skriva pjäser? Mathias Jansson har undersökt saken.
Text: OpenAI.Bearbetning: Dan Andersson och Annelie Horákova Eriksson.Regi: Dan Andersson.
Medverkande: Osborne Petersson, Ellinor Jonsson, Erik Mattsson och Annelie Horákova Eriksson.
Sveriges första helt AI -skrivna drama avslutade sin turné på Stenkrossen i Lund. Efter att ha sett pjäsen kan jag konstatera att alla dramatiker och manusförfattare kan dra en suck av lättnad. Era jobb är inte i fara, i alla fall inte ännu.
Det är svårt att sammanfatta handlingen i “Nattygsbordet” då den är ganska fragmentarisk och består av olika scener som inte riktigt sitter ihop. Skulle jag beskriva genren så får den mig att tänka på improvisationsteater där skådespelarna kastas in i olika absurda scenarier och fritt får improvisera runt en scen eller situation, vilket ofta leder till dråpliga och absurda situationer till publikens stora glädje och nöje. Det finns även mer seriösa partier i dramat där AI:n kommer till tals och berättar om sin syn och relation med oss människor och synen på teatern och själva föreställningen, alltså ett slags metateater perspektiv. Men det är ingen AI som kan mäta sig med andra kända fiktiva AI-karaktärer som Harry Martinsons Miman i rymdeposet “Aniara” eller HAL 9000 från Arthur C. Clarkes “Odyssey”. AI:n i dramat har en tendens att upprepa sig och servera ganska motsägelsefulla påstående. Det är väl som de säger “det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta”.
En AI behöver mycket text för att kunna tränas för att hitta mönster och skapa nytt innehåll och jag undrar vilka primära källor som har använts för att skapa dialogen? Vissa scener påminner om ett hopkok från olika nätforum i stil med Reddit och Flashback, och i andra verkar materialet hämtat från dokusåpor och sitcom-serier. Å andra sidan handlar teater om att spegla den verklighet vi lever i och gestalta våra drömmar och tankar om att vara människa. Det är precis det som AI:n gör, den speglar oss människor. För ärligt talat så uttrycker vi inte så många höga, djupa och geniala tankarna på nätet och vi får nog vara glada att det i AI-systemen finns inbyggda filter som sorterar bort rasism, sexism, hat och alla andra mörka yttringar som florerar på nätet. Den ytliga, fragmentariska dialogen i pjäsen “Nattygsbordet” är helt enkelt ett uttryck för vår samtid.
Själva grundproblemet med dagens AI-drama ligger inte i dialogen utan oförmågan att skapa karaktärer som publiken kan bli engagerad i och att bygga intriger och skapa en utveckling i handlingen. Även om själva dramat inte imponerar på mig, så är det ett spännande experiment, men teatern är också en unik konstform. För vad är en text utan en regissör och skådespelare? Och här briljerar ensemblen (Osborne Petersson, Ellinor Jonsson, Erik Mattsson och Annelie Horákova Eriksson) som lyckas göra detta mischmasch av scener sevärd och underhållande. Lika mycket som en regissör och en skådespelare kan stjälpa ett briljant drama kan de också rädda och göra under med ett undermåligt manus. Vilket är fallet med “Nattygsbordet”.
Nattygsbordet skapades under 2020 och sedan dess har det hänt en hel del inom AI-utvecklingen. Under hösten lanserade OpenAI ChatGPT som nu är på allas läppar för dess förmåga att skapa nya texter och Google håller på att lansera Dramatron som är ett nytt AI-verktyg för att skriva manus. Så vore jag dramatiker eller manusförfattare skulle jag nog inte luta mig tillbaka, för om tio år kan du mycket väl hända att du ser en pjäs som är skriven av en AI där du inte kan skilja den från en mänsklig författare.
Jag passade också på att fråga ChatGPT om den på svenska kunde svara på frågan om hur den trodde att teatern skulle förändras med AI och verktyg som ChatGPT. Det här var svaret jag fick:
“Det är svårt att säga exakt hur AI kommer att förändra drama och teater, eftersom det kommer att bero på hur tekniken används och hur den utvecklas. En möjlighet är att AI kan användas för att skapa nya former av berättande eller för att generera unika karaktärer och handlingar. Dessutom kan AI användas för att automatisera vissa aspekter av teaterproduktion, såsom ljusdesign eller scenhantering. Sammantaget är det troligt att AI kommer att ha någon påverkan på hur drama och teater skapas och upplevs, men det är svårt att förutse exakt vad den påverkan kommer att vara.”
“Nattygsbordet” med Revet scenkonst. Turnéföreställning på Stenkrossen i Lund.
Text: OpenAI.
Bearbetning: Dan Andersson och Annelie Horákova Eriksson.
Regi: Dan Andersson.
Medverkande: Osborne Petersson, Ellinor Jonsson, Erik Mattsson och Annelie Horákova Eriksson.