Jubilerande filmfestival satsar på modiga tjejer

Scen & film.
Foto: Zhang Weis Ballad from Tibet

BARNHJÄLTAR. Barn-och ungdomsfilmfestivalen BUFF i Malmö, en av Sveriges största nationella filmfestivaler i sitt slag, firar i år 35-årsjubileum med ett mångfacetterat program:118 filmer från 46 länder. Ingela Brovik rapporterar.

Barn-och ungdomsfilmfestivalen BUFF startades 1984 av eldsjälen Renata Åhlander, som ville göra någonting åt Malmös rykte som “hopplös biostad”. I påfallande många av årets filmer har tonårstjejer och flickor i tioårsåldern huvudrollen, ensamma mot olika killgäng, mer eller mindre patriarkala. Redan i invigningsfilmen, norska Lo Bando i regi av Christian Lo, drömmer några killar i en liten by om att spela på en stor musiktävling och vinna den. En ensam flicka kommer förbi med sin cello, som hon spelar utmärkt bra – tillsammans med killen som kör en uttröttad gammal bil kommer de fram – och killen kan sjunga.

Musikalisk begåvning  har den ensamma flicka i kinesiska filmen Ballad from Tibet i regi av Zang Wei, där några pojkar vill ta  sig från Tibet till Shanghai för en musiktävling, trots att de är mer eller mindre blinda. De kan spela olika instrument, hon kan sjunga utomordentligt bra. De behöver henne för att ha en chans i tv-studion i Shanghai. Tioåriga flickan Lea i tyska filmen The Queen of Niendorf i regi av Joya Tome är ännu en ensam flicka med integritet och begåvning för att lösa problem för killarna i gänget hon skulle vilja vara med i. Den här filmen är en av de allra bästa i den internationella tävlingen, där alla de nämnda filmerna deltar: Malmö stads barnfilmpris, BUFF:s största pris.

Dock vann ingen av dessa utmärkta filmer priset, som i stället gick till The Breadwinner, en animerad film i regi av Nora Twomey om en familj i dagens Afghanistan där fadern grips och förs till fängelse av talibaner. Mor och barn hamnar i en akut situation, eftersom kvinnor och flickor inte får gå utanför huset. Den tolvåriga dottern bestämmer sig för att klä sig som pojke, klippa av håret och gå ut för att handla mat till familjen. Och helst också finna sin pappa, utan att veta i vilket fängelse han befinner sig. Som i många filmer på BUFF blir barnet, det sårbara, den vuxnes räddare i nöden genom att vara modig, nyfiken och smart. Detta var en av de bästa och mest angelägna filmerna på årets filmfestival. Den fungerade dessutom väl i sin kommunikation med den unga publiken, som reagerade starkt och intensivt på filmen och som hade bra och nyfikna frågor till regissören efter visningen.

Sydsvenskans och BUFF:s pris gick i år till filmregissören Linda Hambäck, vars animerade film Gordon & Paddy redan fått gott mottagande på Berlins filmfestival  i februari och vunnit pris där. Det är en underfundig film om en liten mus, Paddy, som vill hjälpa till när polischefen Gordon (Groda) vill gå i pension. Att filmen är så dynamisk beror på att bild och röst fungerar så väl tillsammans. Stellan Skarsgård berättade för mig i Berlin att han och skådespelaren Melinda Kinnaman, som gör rollen som musen Paddy, bad att få göra sina dialoger först, innan filmen var gjord, och så blev det också. Även lilla musen Paddy är en förebild, med sin vilja att göra en insats, precis som alla de andra modiga flickorna och tonårstjejerna i filmerna på årets BUFF.

INGELA BROVIK
info@opulens.se

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Scen & film

0 0kr