FILMFESTIVAL. “Sammantaget rör det sig om filmer som fördjupar bilden av Latinamerika, där kolonialismen fortfarande påverkar det dagliga livet. Det är viktiga filmer i vår tid,” skriver Ingela Brovik.
”Utama / Vårt hem”, i regi av Alejandro Loayza Grisi, är en spelfilm som är producerad i samverkan mellan Bolivia, Uruguay och Frankrike, var invigningsfilm för årets ”Latinamerika i fokus”, en av många profilerade filmfestivaler. Den arrangerades i Malmö under perioden 24-30 oktober och är nu aktuell i Lund, 9-11 november. I år firar festivalen för övrigt 20-årsjubileum.
Filmen ”Utama / Vårt hem” utspelas på högplatån i Bolivia där det bor ett äldre quechuapar som heter Virginio och Sisa, har levt och arbetat där länge. Nu har en långvarig torka skadat jord och natur vilket hotar deras liv och arbete och allt ställs på sin spets när deras barnbarn Clever (passande namn) kommer på besök.
Det är en stark spelfilm om klimatet, att de som allra minst bidrar till klimatkrisen är de som drabbas mest, där skådespelare, djur och natur samverkar på ett sätt som skapar maximal autenticitet. Den kan nu ses på ”Latinamerika i fokus” i Lund där ”Utama, Vårt hem” visas som avslutningsfilm.
En annan film på festivalen i Lund är ”Mina bröder vakendrömmer”, som är en spelfilm i regi av Claudia Huaiquimilla, Chile, om två bröder som suttit i ungdomsfängelse och skapat en vänskapsgrupp där, med drömmar om frihet, och en bättre värld. En film som visas den 9 november. ”Det röda trädet” är en spelfilm i regi av Joan Gómez Endara, Colombia, Panama, och den visas den 10 november. Det rör sig om en roadmovie som skildrar en dramatisk familjehistoria.
Viktiga filmer som visats i Malmö är ”Sockerrörens förbannelse”, en dokumentär i regi av Juan A Zapata, Dominikanska Republiken, om hur slaveriet från kolonialismen fortsätter i filmskaparens hemland även nu på 2000-talet.
”Mitt älskade varuhus”, är en dokumentär i regi av Tali Yankelevich, Brasilien. Den filmen visar hur anställda på ett gigantiskt varuhus arbetar med sina repetitiva sysslor, samtidigt som de känner rädsla och tvivel men drömmer om ett annat liv. Det är en existentiell film om liv och arbete, med humor, kvantfysik och dramatik som huvudingredienser.
Sammantaget rör det sig om filmer som fördjupar bilden av Latinamerika, där kolonialismen fortfarande påverkar det dagliga livet. Det är viktiga filmer i vår tid.