FILM. Eftersom ett badrum består av mycket hårda blanka ytor av kakel, klinker och porslin så blir det effektfullt och estetiskt när blodet skvätter och rinner längs väggarna och golvet, skriver Mathias Jansson.
Det tar Norman Bates 45 sekunder att hugga sig genom filmhistorien och skapa en av världens mest kända duschscener. Flera år efteråt skulle människor oroligt snegla över axeln efter att de dragit för duschdraperiet och vridit på duschkranen. Det privata och trygga badrummet hade under en minut förvandlats till ett slakthus där blodet stänkte längs kakelväggarna och forsade ner i avloppet.
Alfred Hitchcocks berömda duschscen i filmen Psycho från 1960 är ikonisk med sina många klipp (52 stycken), extrema närbilder och en skärande ljudkuliss som ackompanjerar siluetten av mördaren som höjer och sänker sin kniv genom det tunna duschdraperiet. Sedan dess har badrummet varit en spelplats för skräck i många efterföljande filmer.
När författaren Jack Torrance vandrar omkring i korridorerna på det hemsökta hotellet i filmen The Shining (1980) kliver han in i rum 237 och hör från badrummet ett ljud. När han stiger in det stora pastellgröna badrummet ser han ett badkar med ett fördraget draperi. Ur badkaret stiger en ung naken kvinna och går fram till Jack. Han omfamnar kvinnan men ser i spegeln att han håller i ett uppsvullet halvruttet lik, i form av en gammal dam, i famnen.
Att ett fridfullt avslappnande bad kan blir en skräckupplevelse är också något som tonåringen Nancy får uppleva i den berömda badkarsscenen i filmen Terror på Elm Street (1984). Nancy har haft det tufft och blivit jagad av Freddy Kreuger i sina drömmar och gör allt för att hålla sig vaken och inte somna. Att ta ett varmt bubbelbad är kanske inte den bästa metoden, men hon kämpar i alla fall mot sömnen i badkaret när Freddy Kruegers knivförsedda hand dyker upp ur vattnet mellan hennes ben. En stund senare dras hon ner i badkaret och får kämpa för sitt liv för att inte drunkna. Förutom att scenen höjer ett varningens finger om hur farligt det kan vara att somna i badkaret så ångar scenen också av skräckerotik.
Precis som i Psycho där Norman Bates tjuvkikar på den unga, blonda kvinnan innan han bestämmer sig för att smyga in med en kniv i högsta hugg, när hon står i naken i duschen, finns det något fientligt sexuellt när Freddy Kreugers sträcker sina smutsiga knivblad mot den unga kvinnans underliv i badkaret. I The Shining blandas också sex och död samman när Jack omfamnar den nakna kvinnan som sedan visar sig vara ett ruttet lik.
I filmen Grudge, som finns i flera versioner, finns också en otäck duschscen. Tittaren ser en ung kvinna som schamponerar håret. Vi får se kvinnans huvud bakifrån när en hand plötsligt växer fram ur huvudet. Kvinnan känner att det finns något på hennes huvud och vänder sig förskräckt om, men det är ju såklart tomt i badrummet och handen har försvunnit. Hon är ensam men samtidigt är det något främmande som är närvarande och som tar hennes kropp i besittning.
I skräckfilmer höjs ofta ett moraliskt varnande finger till unga kvinnor som duschar ensamma. Budskapet är att de ska hålla sin sexualitet i schack annars riskerar de att råka illa ut.
I skräckfilmer höjs ofta ett moraliskt varnande finger till unga kvinnor som duschar ensamma. Budskapet är att de ska hålla sin sexualitet i schack annars riskerar de att råka illa ut. Redan i Bibeln återfinns denna patriarkala blick på kvinnor som tvättar sig. Susanna, som är gift med Joakim, är en vacker ung kvinna. Två äldre herrar smyger sig därför in och tjuvtittar på henne när hon badar. De kräver sedan att få ha sex med henne och om hon vägrar hotar de med att anklaga henne för otrohet. Susanna vägrar förstås och männen vittnar därför falskt om hennes äktenskapsbrott. Hon ska precis dömas till döden för otrohet när profeten Daniel på Guds uppmaning i sista stund rycker in och avslöjar männens falska vittnesmål.
Som tur är har mycket förändrats sedan biblisk tid och kvinnorollen på filmduken har också utvecklats en hel del sedan Hitchcocks Psycho. Även om unga kvinnor fortfarande hotas av otäcka män när de befinner sig i badrummet, lyckas de i allt högre utsträckning i dagens skräckfilmer att besegra inkräktaren och freda sin sexualitet och sin kropp, ja, i alla fall fram till dess att uppföljaren kommer.
Badrummet är helt enkelt en tacksam plats för skräckscener. Vi är ofta ensamma i badrummet och har låst dörren bakom oss för att känna oss trygga. Det skapas en erotisk stämning när vi som betraktare får komma in det mest privata och tjuvkika främst på unga avklädda kvinnor som tvättar sig. I badrummet finns det också gott om speglar och ytor där saker kan reflekteras och förvridas och ge oss nya perspektiv på det som händer i rummet. Ångan från den varma duschen skapar en naturlig mystisk stämning. För visst är det den gotiska hedens dimma som effektfullt krupit in i badrummet och skapar ett drömlandskap där det är svårt att avgöra om det man ser är verklighet eller bara en illusion. Badrummet är också ett paradoxalt rum på många sätt. Det är en symbol för renlighet och hygien, men det är också en plats där vi gör oss av med kroppens restprodukter som avföring, blod och smuts, som vi sedan spolar den i avloppssystemet som kopplar ihop det rena, ljusa badrummet med en smutsig, mörk och skrämmande underjordisk värld. Badrummet kan tolkas som en psykologisk arkitektur för vårt officiellt polerade och anständiga medvetande kontra vårt undermedvetnas dolda drifter och begär.
En som trivs där nere i stadens kloaker och mörker är den hemska clownen i filmen IT från 2017. I IT finns såklart också en känd badrumsscen där avloppet kopplar ihop underjordens fasor och skräck med badrummets städade verklighet. I scenen låser den unga Beverly in sig i badrummet för att få vara ifred, när hon hör barnröster från handfatet och böjer sig fram för att lyssna. Plötsligt börjar det spruta upp blod ur handfatet och hela badrummet dränks i blod. Avloppet blir en portal där underjordens monster kan komma in i verkligheten och allt det otäcka som vi genom åren har spolat ner i avloppet kommer tillbaka över oss. Eftersom ett badrum består av mycket hårda blanka ytor av kakel, klinker och porslin så blir det effektfullt och estetiskt när blodet skvätter och rinner längs väggarna och golvet. Det blir helt enkelt en perfekt duk där badrummets skräckestetik kan få fritt spelrum.