NY MEDIESTRATEGI. Facebook har ändrat sina algoritmer som styr flödet. Tanken är att minska synligheten för så kallade fake news men detta drabbar även seriösa medier. Opulens väljer nu därför att sluta publicera på plattformen.
– Vi märkte redan i höstas att det inte spelade någon roll att vi lade ned allt mer marknadsföring på Facebook, vi fick ändå inte ökad synlighet. Efter årsskiftet har det även blivit offentligt att Facebook satsar på ökad interaktion mellan privatpersoner för att på så vis minska spridandet av så kallade fake news, men det drabbar även den professionella journalistiken, säger Opulens chefredaktör Stefan Bergmark.
Opulens ser nu ingen poäng med att fortsätta publicera på sin Facebooksida, som i dag inte är en lika viktig plattform för kultur- och samhällsmagasinet som tidigare.
– Opulens är en liten tidning och vi kan givetvis inte på egen hand påverka Facebook. Vårt beslut är inte så mycket en protest, utan handlar snarare rent krasst om att vi måste använda våra pengar på ett klokare sätt än att kasta dem i sjön.
Opulens provar detta en tid för att sedan utvärdera. Sedan tidigare finns magasinet på Twitter och i dagarna startades också ett Instagramkonto. Men för dem som vill följa tidningens publiceringar är Dagens Opulens det bästa alternativet. Dagens Opulens kommer via mail fem morgnar i veckan, vanligtvis med fem artiklar, och det är gratis att prenumerera. Det går nu också att få aviseringar från Opulens.se om du klickar “Tillåt” när du får en förfrågan.