OPULENS. Efter starten i våras har vi tagit många och stora kliv framåt och är nu ett dagligt kultur- och samhällsmagasin. 2018 ökar vi takten ytterligare och inleder året med flera nya medarbetare.
Ulf Öhlen kliver in som ny webbtekniker och i februari tillsätts en tjänst som marknadsansvarig.
– Under hösten började vi så smått med annonser för olika svenska kulturverksamheter. Den verksamheten kommer vi nu bredda. Med den nya tjänsten som marknadsansvarig vill vi också öka vår egen synlighet, främst i sociala medier, säger chefredaktör Stefan Bergmark.
Även bland skribenterna finns flera nya namn. Nathan Hamelberg, Samira Ariadad och Anna Jörgensdotter är från och med årsskiftet nya opinionskrönikörer och kulturredaktionen förstärks med Lena S Karlsson och David Zimmerman. Magasinet har därmed 36 fasta medarbetare men publicerar också externa artiklar.
–När vi startade Opulens i våras var det på grund av att vi i flera år sett hur svensk kulturjournalistik dränerats. Många, även de som fortfarande prenumererar på en morgontidning, har idag ingen fullödig kultursida. Vårt bidrag för att stärka kulturjournalistiken är Opulens som utkommer fem dagar i veckan med vad vi hoppas är relevanta texter om olika konstarter och i samtidsdebatten.