RETORISKT GUNGFLY. Jag tittar in i skärmen och möter Stefan Löfvens blick. Han ler inte, men ser bestämt på mig. Utan kavaj står han med armarna i kors. Det enda som saknas är uppkavlade ärmar. Han säger: ”Det är orimligt att det kommer tusentals personer till Sverige varje år för att göra jobb som arbetslösa i Sverige kan utföra.”
Förra veckan fick statsminister Stefan Löfven mycket kritik på grund av ett Facebook-inlägg. Inlägget handlade om att regeringen nu gör det svårare för kriminella företag som utnyttjar utländsk arbetskraft. Från vänster till höger på den politiska kartan ifrågasatte opinionsbildare och politiker Stefan Löfvens utspel. Vänsterledaren Jonas Sjöstedt skrev på Twitter att retoriken påminner om högern och Sverigedemokraterna, medan moderaten Christofer Fjellner undrade om någon på allvar tror att Stefan Löfven kommer att ha beröringsskräck för Sverigedemokraterna efter valet
Medan partierna befinner sig i ett valrörelseslagsmål om medieuppmärksamhet, är de egenstyrda sociala medierna säkra platser för informationsspridning utan journalisters frågor. Partierna har alltså större möjlighet där att välja hur de vill framstå och lägga ut texten kring vad potentiella väljare kan vänta sig efter valet i höst. Är deras kommunikatörer skickliga nog på att knäcka algoritmerna och producera material som sticker ut i mängden har de större möjlighet att komma ut med sitt budskap. Det betyder för oss väljare och informationsdrunknande användare av sociala medier att de partier och politiker som är bäst på att fånga vår uppmärksamhet är de som vi också minns bäst.
Det är ingen slump att statsministern använder just den bilden med just den blicken tillsammans med just det citatet, som egentligen inte stämmer överens med budskapet i texten. Han anspelar på den alltmer populära idén om farorna med ”utlänningar”. Man uppfattar bilden som om han menar att det är orimligt att det väller in massor av invandrare och stjäl de ”svenska” svenskarnas jobb.
Trots att han fångar mig med blicken och bestämdheten är det tydligt att det inte är till mig som Stefan Löfven talar, utan till den sverigedemokratiske väljaren, den som på Facebook sprider myter om massinvandring, om att det kommer hit ”främlingar” som ”tar jobben” och det svenska samhället från ”svenskarna”.
Löfvens Facebook-bild påminner mig om att han inför sitt tal i Almedalen 2016 lade upp en bild på Facebook med samma porträtt och citatet: ”Vi tänker ta fighten mot segregationen.” Det var det almedalsår som präglades av debatter om svenska värderingar. Varannan partiledare lät som en dålig version av Jimmie Åkesson i olika försök att ta tag i frågan om så kallade ”utanförskapsområden”. Med SD-snarlik grafik och samma bestämdhet framstod även då Stefan Löfven som en sämre Jimmie Åkesson.
Slagsmål om att styra politiska dagordningar och människors verklighetsuppfattning i all ära, men vad händer när statsministern för Sveriges historiskt mäktigaste parti retoriskt närmare ett parti som han själv kallar för fascistiskt?
Stefan Löfven har tydligen valt att möta oron hos före detta S-väljare som nu röstar på SD genom att underblåsa myter om massinvandring och dess följder.