AKTION. För snart en månad sedan stängde de av Opulens annonskonto utan att ange några som helst skäl.
Facebook har blivit en maktfaktor inom media och därmed ett viktigt forum för det demokratiska samtalet. Med den växande makten har de dessvärre inte tagit ett motsvarande ansvar. Hat, hot och så kallade fake news på Facebook har debatterats flitigt men problemen stannar inte där. För snart en månad sedan stängde de av Opulens annonskonto utan att ange några som helst skäl.
Många organisationer och enskilda användare har nog varit med om hur svårt det är att få tag i Facebooks support. Och när man väl lyckas så får man ofta standardsvar som är föga till hjälp. Att bristande service drabbar våra privata konton är kanske mest till skada för Facebook själv. Betydligt allvarligare är avstängningen av Opulens annonskonto.
Först hävdade de att vi ”kör annonser som inte ger användarna en konsekvent upplevelse av den typ de väntar sig.” Ett uppenbart felaktigt påstående eftersom det enda vi marknadsfört är länkar på vår tidnings Facebooksida vilka leder till artiklar i, just det, vår tidning. Nu menar de att vi “kört vilseledande annonser som medfört omfattande negativ feedback från användarna på Facebook.” Det ligger nära till hands att misstänka en organiserad kampanj av de högerextrema troll som Facebook själva numera säger sig vilja bekämpa.
Opulens har under sin korta tid uppmärksammats i andra medier för vår seriösa kulturjournalistik och vi fortsätter att växa. Så även om problemet inte är akut har vi i höst planer på en större Facebookkampanj och vill så fort som möjligt lösa detta problem. Det är också en principiell fråga. Att Facebook med sin makt i medievärlden på detta vis missgynnar en ny pressröst är orimligt. Vi ber därför er läsare att delta i nedanstående protest. Tack på förhand!