ARBETSMILJÖ. “Tilltaget är också en spark nedåt mot några av kulturvärldens sämst betalda och mest utsatta individer, med en fast anställd kulturchef som avsändare.” Lisa Bjurwald är kritisk till Göteborgs-Postens kulturchef som i tisdags anklagade arbetare inom den egna sektorn för att vara smittspridare av covid-19.
Göteborgs-Postens omstridde kulturchef Björn Werner har åter igen trampat i klaveret. Denna gång med en krönika i tisdags som anklagar arbetare inom den egna sektorn, kulturen, för att vara oansvariga smittspridare av covid-19.
Werner skräder inte orden: ”Kulturbranschen, sporten och krognäringen har kämpat på barrikaderna för att kunna få fortsätta skapa möjligheter till smittspridning,” skriver han. ”Kulturskribenterna, de i mitt eget skrå, har här tyvärr varit särskilt högljudda i kampen för att få återgå till en verklighet som fortfarande inte finns. Som om inte Folkhälsomyndighetens rekommendationer har fortsatt att gälla som innan. Som om inte viruset har fortsatt att spridas.”
Reaktionerna från landets kulturarbetare (och kulturkonsumerande GP-läsare) kom omedelbart. ”En kulturjournalist som förolämpar och förnedrar kulturbranschen och dess arbetare är en av många anledningar att inte prenumerera på GP,” skriver en användare i Facebook-gruppen Öppna salongerna! som har 10 700 medlemmar. ”Det här tar priset i osaklighet och osmaklighet,” menar en annan. ”Att en kulturchef klumpar ihop kultur och idrott med krognäringen och påstår att vi i kulturbranschen ‘kämpat på barrikaderna för att kunna få fortsätta skapa möjligheter till smittspridning’ är bisarrt, ohederligt, falskt, kränkande, idiotiskt och i högsta grad kulturfientligt.”
Faktum är att detta inte är Björn Werners första corona-attack på kulturarbetare. Den 30 oktober skrev han till exempel en krönika med rubriken ”Kulturvärlden har blivit coronaförnekare”. ”Jag trodde i min enfald att det var på dessa sidor min malande känsla av att något är fel skulle formuleras,” kontrar skådespelaren och regissören Frida Röhl i ETC Göteborg den 6 november. ”Jag är inte coronaförnekare men jag drömmer om att få spela teater för publik.”
Under ytan bubblar också den interna kritiken. För som chef på GP Kultur har Björn Werner varit (och är fortfarande) ansvarig för att lägga ut uppdrag som restaurangrecensioner och teaterrecensioner på kultursidornas frilansskribenter – medarbetare som nu alltså blir kritiserade som ”oansvariga” av sin egen uppdragsgivare. Det är ju helsnurrigt. En kulturarbetare på Facebook påpekar också att det är ”en otrolig ironi” att Werner själv inte lär ha något jobb, om det inte längre finns någon kulturbransch att bevaka post-corona. Men tilltaget är också grymt, en spark nedåt mot några av kulturvärldens sämst betalda och mest utsatta individer, med en fast anställd kulturchef som avsändare.
Här måste man tillägga att det inte är första gången det stormar på Björn Werners redaktion. Knappt ett och ett halvt år efter hans tillträde som i kulturbranschen okänd 32-åring hösten 2017 skrev Dagens Media en svidande exposé över den dåliga arbetsmiljön på GP Kultur och Nöje. Werners beteende saknar motstycke, menade en erfaren frilans då: ”Det är oerhört oprofessionellt. (…) Man möts av arrogans, det är svårt att få besked och blir omöjligt att planera sitt jobb.”
Resultatet blev – ingenting. Werner fick fortsätta. Och missnöjet fortsatte att växa. Även om man som utomstående inte har hela bilden, måste man i och med vittnesmålen till Dagens Media och nu senast Werners regelbundna utfall om “kulturens smittspridare”, konstatera att kulturchefen på Västsveriges största morgontidning inte verkar hysa den respekt för vare sig kultursektorn eller de egna medarbetarna som positionen kräver. Till skillnad från packade (i dubbel bemärkelse) nattklubbar och barer har de flesta kulturinstitutioner tagit sitt ansvar under pandemin och erbjudit coronasäkrade upplevelser i så hög mån det varit möjligt.
Göteborg är en rik kulturstad som inte lider brist på tänkbara ersättare som till skillnad från nuvarande kulturchef har lång erfarenhet från sektorn i bagaget. Varför inte ge någon av dem chansen att sätta en positiv prägel på GP:s kulturbevakning?