MARKNADSSKOLAN. “Det sorgliga är inte främst att vi skattebetalare får plocka upp notan medan marknaden garvar hela vägen till banken. Värst är sveket mot barnen”, skriver Lars Thulin.
Avarterna med det svenska systemet med friskolor uppdagas gång på gång. Upprörande är det som för en tid sedan berättats i Aftonbladet i frågan. Senast om Cybergymnasiet, ägd av en av de största skolkoncernerna, Academedia. På denna skola ges i viss utsträckning betyg för att göra elever och föräldrar glada. Och för att skolan ska bli attraktiv eftersom eleverna ju har så fina betyg. Betygen ändras till bättre av några som kallas spöklärare, ibland mitt i sommaren, men som inte undertecknar med sitt namn.
Parallellt berättas ofta om missförhållande i religiösa friskolor. Inte bara att de drivs på ett sätt som inte är förenligt med läroplanen utan även att en del av de kommunala bidragen försvinner utomlands och går till helt andra saker än undervisning.
Politikerna i Tidölaget har föreslagit en skärpning av reglerna som är en kosmetisk förändring: vinst får inte tas ut första åren. De rika skolägarna kan acceptera detta. De har råd att vänta.
De grundläggande problemen är flera. De som politiker inte vågar peta på av enbart ideologiska skäl och de som mesiga och impotenta myndigheter inte rår på.
I en verksamhet som följer marknadsekonomin kan ett företag göra två saker för att öka sin lönsamhet – öka intäkter eller minska utgifter. Eller båda sakerna. I nuvarande skolsystem går intäkterna inte att öka. Skattepengarna är bestämda till en viss summa per elev.
Återstår att minska utgifterna. Det görs genom lägre lärartäthet, billigare lärare – de som inte har examen – och genom att välja elever som är billiga, de som inte har problem. Då skapas det överskott som måste skickas till aktieägarna. Det är exakt samma pengar som du och jag betalt via skattsedeln. I tron att de går till barnens utbildning.
Den som har läst ett par veckor av utbildningen till ekonom fattar det.
Vi ska inte anklaga företagarna för detta. De följer de grundläggande lagarna för näringslivet, de som är utmärkta på många andra håll. I skolan funkar inte dessa lagar så att resurser fördelas på bästa sätt, som fallet är då marknaden fungerar som den ska.
Den som har läst ett par veckor av utbildningen till ekonom fattar det. De svenska politiker som godkände de nuvarande reglerna för friskolor gick inte på dessa kurser. De gjorde dock politikerna i alla länder i resten av världen. För Sverige är det enda land i världen där skattepengar avsedda för den allmänna skolan skänks bort till privata företag. Så dum är man ingen annanstans.
Om det gick att bevisa att systemet var överlägset kommunala skolan kunde modellen diskuteras. Men så är det inte. Alla avslöjanden om missförhållanden talar sitt tydliga språk. Friskolornas starka och välavlönade lobby menar att det bara rör sig om enskilda fall. Fast det finns egentligen inte någon helhet. Varje helhet består av många enskilda fall. Och de missförhållande som uppdagas består inte av enskildas fel utan av ett systemfel.
Våra folkvalda har till sist insett att de blivit lurade och förnedrade av de stora företag som tog över många av skolorna. För även de utan ekonomiutbildning fattar att bolagen inte brinner för att lära sjuårige Fabian i Ytterhogdal alfabetet. De struntar i Fabian. De brinner för att ta hans pengar.
Misstag kan alla göra. Alla kan bli bedragna av marknadsförare med vackra diagram och feta checkkonton. Men istället för att erkänna det har politikerna begått det stora sveket. Att låta den blinda och naiva tron på marknadens välsignelse bli viktigare än resultatet av dess verksamhet. För den som erkänner att skolsystemet inte funkar är väl kommunist?
Man blundar och fortsätter låta sig luras. Precis som strutsen som sticker huvudet i sanden. Och marknadsekonomin är smart, mycket smartare än de flesta politiker. Det är ingen händelse att avdankade borgerliga politiker har tagit plats i de styrelser och organisationer som styr friskolorna. Dessa personer vet hur beslutsfattande går till, vet vilka som bestämmer och hur de ska påverkas.
Det sorgliga är inte främst att vi skattebetalare får plocka upp notan medan marknaden garvar hela vägen till banken. Värst är sveket mot barnen, de som ska ta över vårt samhälle, de som ska klara de utmaningar vårt klot står inför. Inte minst ska de dra ihop pensionerna för alla dem som infört det skolsystem som resten av världen tackat nej till. De som går i kommunala skolor får det sämre. För deras skolor får i större utsträckning ta hand om de elever som har problem och kostar pengar. Det påverkar utbildningens kvalitet.
Det drabbar även friskolorna. Där får eleverna sämre utbildning eftersom de pengar samhället ger dem inte når fram fullt ut. Utan blir vinster till aktieägare. Elever får felaktiga betyg som gör att de tror att de klarar de utmaningar som högre utbildningar och yrkeslivet ställer på dem. Men inte gör det. Då får högskolor och yrkesliv problem. Det struntar politikerna i. De upprepar mantrat ”kommunala skolor är minsann ännu sämre. Så det så.”
Vinnare är de på väg till banken. Sverige är ett godtroget, naivt och lättlurat land. Som tror det är speciellt. Lite bättre andra. Så är det inte, det bevisas gång på gång.