FAKE NEWS. Demokratin behöver fortfarande medier som försöker verka utanför den kapitalistiska medielogiken. Men många av dagens stora så kallade alternativmedier är snarare hot mot såväl den goda journalistiken som demokratin och när Facebook nu introducerar en ny tjänst mot fake news är det svårt att ha några invändningar.
Jag har varit aktiv i tidskrifter och oberoende medier sedan unga år. När internet i slutet av 90-talet slog igenom på allvar i våra hem blev nätet, istället för papperstidningar, allt viktigare. Många av oss som var aktiva i det som även på svenska då kallades indymedia värjde oss för begreppet ”alternativmedia”. Det luktade hippie och flum tyckte vi.
Tiderna förändras som bekant och lustigt, eller snarare olustigt, nog är ju ”alternativmedia” idag en beteckning som framförallt används om högerextrema propagandasajter. Även av dom själva. De traditionella medierna behöver fortfarande utmanas men så som medielandskapet utvecklats har nog många av oss som varit kritiska allt oftare känt oss tvungna att försvara dem.
Nyligen lanserades ett samarbete mellan Sveriges Television, Schibsted, Sveriges Radio, Bonnier och NTM-Koncernen för att hindra fake news och slå hål på filterbubblor. I förrgår berättade också Facebook om en åtgärd med liknande syfte.
På grund av de senaste årens problem med fake news, vilket uppmärksammats stort under och efter det amerikanska presidentvalet ifjol, skapar Facebook nu en ny tjänst de kallar ”trust indicator”, förtoendeindikator. Artiklar som delas på Facebook kommer förses med en ikon som användarna kan klicka på för att få mer information om utgivarna bakom journalistiken. ”Detta steg är en del av våra ansträngningar att bekämpa falska nyheter och felaktig information som sprids på Facebook och hjälpa människor att fatta mer informerade beslut”, skriver dom.
Objektiv journalistik existerar förstås inte i någon egentlig mening. Ägandeförhållanden och produktionssätt, liksom enskilda journalisters preferenser, påverkar förstås alltid. Demokratin behöver fortfarande medier som försöker verka utanför den kapitalistiska medielogiken. Men det ”är också viktigt att motverka polariserande krafter som med fake news och alternativa fakta exploaterar bristen på tillit och skapar rädsla”, som Jan Eliasson och Yves Leterme skrev i en debattartikel igår.
För traditionella medier eller propagandasajter är trots allt inget val mellan pest eller kolera. Och givetvis gynnas demokratin av att även stora mediebolag, vare sig det handlar om gamla som Bonnier eller nya som Facebook, nu verkar vakna.