BLIND TILLIT. För några dagar sedan utsattes Facebook för den största hackerattacken någonsin där 50 miljoner användares personliga uppgifter kapades. Att ramaskriet uteblivit beror nog delvis på att Facebook raderar inlägg om händelsen. Delar vi verkligen intressen med Mark Zucerkberg undrar Kevin Shakir.
När jag fredag morgon förra veckan gick in på Facebook upptäckte jag att mitt konto var utloggat och att jag skulle bli tvungen att logga in manuellt, trots att jag alltid loggar in automatiskt. Tillsammans med mig hade 90 miljoner användare loggats ut av Facebook centralt, efter att företaget utsatts för den största hackerattacken som de någonsin upplevt. Utan information om vem som står bakom attacken eller vilka som blivit bestulna på sina uppgifter står Facebook återigen mitt i en skandal, och vi betalar priset för det.
Minst 50 miljoner användares personliga uppgifter har kapats och Mark Zuckerberg menar att han tar situationen på största allvar. Samtidigt raderade Facebook användares inlägg som delade nyhetsartiklar från The Guardian och The Associated Press om cyberattacken med hänvisningen till att inläggen uppfattades som ”spam”.
[CONTACT_FORM_TO_EMAIL id=”2″]
New York Times skrev i tisdags hur situationen eskalerar då attacken nu misstänks ha kapat personlig information om användare på Facebook så väl som Tinder, Airbnb och Spotify. På dessa tjänster erbjuds vi att logga in via våra Facebook-konton för att slippa skapa nya konton på de enskilda plattformarna och därmed effektivisera vårt användande. Facebook har med sin enorma tillväxt de senaste 14 åren lyckats engagera 2,2 miljarder användare. Genom antalet användare och den globala expansionen har företaget lyckats skaffa sig en sådan makt att andra stora digitala tjänster förlitar sig på Facebooks säkerhetssystem som vi vanliga användare samtycker till, när vi loggar in på våra Tinder-konton via Facebook. Men borde vi lita blint på Facebook bara för att andra företag litar på dem? Delar vi verkligen intressen med Mark Zuckerberg?
Det är genialiskt av företag som vill utöka antalet användare på sina tjänster att utveckla samarbeten med Facebook genom att göra det lättare för oss att logga in genom våra redan existerande konton. För oss upplevs det som en tidsbesparing och vi behöver inte hålla koll på flera användarnamn eller lösenord. Men medan vi lurats att tro på att det existerar ett behov av att effektivisera något så banalt som att upprätta ett användarkonto på en digital tjänst, så är techföretagens intention en annan.
Facebook is deleting and blocking posts warning people about their recent security breach. ? pic.twitter.com/OYiayagGCd
— Vigilant1000 (@Vigilant1000) 28 september 2018
En effektivisering av vårt digitala användande innebär inte nödvändigtvis att våra liv förbättras. Vi kanske får en snabbare upplevelse på våra telefoner och datorer, men mest framsteg gör techföretagen, som via våra personliga uppgifter lättare riktar annonser och innehåll så vår konsumtion av programmen och andra varor och tjänster ökar. Detta, medan vi ännu inte ens har insyn i de algoritmer som varken Facebook, eller den andra giganten Google, utarbetar och använder för att få oss att fortsätta använda deras tjänster.
Det spelar ingen roll att vi individuellt uppmanar varandra att minimera mängden av tid som vi är inloggade på Facebook och hur många andra tjänster vi frånkopplar våra enskilda Facebook-konton. Problemet består; Facebook äger personlig information om miljardvis av oss utan att vi har någon aktie eller insikt i företagets åtaganden eller framtidsplaner. Och mest kritiskt blir det i situationer som denna, när våra personliga informationer blir stulna och Zuckerberg verkar inkapabel att göra annat än att ännu en gång stå i skamvrån och säga förlåt. Det behöver vi ändra på!