INITIATIV. Fråga dig själv: Hur behandlas de som tar initiativ på ditt jobb? Om de inte uppskattas — rent av hyllas — är det en god idé att byta arbetsplats, skriver Sofia Nerbrand. Här förklarar hon varför.
I många miljöer är det tyvärr viktigare att inte göra fel än att göra rätt. Att begå ett misstag uppfattas som en dödssynd och bestraffas, öppet eller genom tystnad och utfrysning. Effekten blir att de flesta inte gör någonting alls. Initiativ uteblir. Utvecklingen avstannar. Resultaten blir sämre än de kunde ha varit.
Därför är en kultur som skyr misstag paradoxalt nog äventyrlig. För om man inte törs göra saker stannar verksamheten — eller rent av livet — upp. Det bidde ingenting. Och det är värre än pannkaka. För även om det blir ”fel” är det sällan som det inte går att rätta till.
Även lärandet avstannar om man har anledning att vara skotträdd. För det är genom att pröva saker man gör nya insikter och uppfinner nytt. Detta gäller både på ett individuellt plan och för en grupp.
Även människor tar stryk i en obevekligt felfinnande kultur. För hur roligt är det att gå omkring och vara rädd för att få på fingrarna?
De som är ledare i organisationer som kännetecknas av rädsla för att göra fel fallerar fullständigt. De tar inte ansvar.
Tvärtom innebär ansvarstagande att man fattar beslut och genomför dem — och gör om och gör rätt när det behövs. Ansvar är också att dra lärdom av det som inte blev helt lyckat och att göra bättre ifrån sig i framtiden. Ansvar är att med gott uppsåt agera även i stunder av osäkerhet och att ta sig an det okända. En god strategi är att kontinuerligt fatta många små beslut som inte är oåterkalleliga. Då kan man justera efter en omgivning som hela tiden förändras.
[CONTACT_FORM_TO_EMAIL id=”2″]
Att vika ner sig innan man ens har försökt är att svika både sig själv och de som skulle kunna få njuta av bättre resultat. Tänk patienter, som skulle kunna få bättre vård om man inom sjukvården dristade sig till att ge större mandat till medarbetare att förbättra hur de arbetar.
Att ta ansvar är således också att uppmuntra människor att lösa uppgifter enligt eget huvud.
Apples legendariska reklamfilm Think diffrent från 1997 är en tänkvärd favorit. Budskapet lyder: “Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The troublemakers. The round pegs in the square holes. The ones who see things differently. They’re not fond of rules. And they have no respect for the status quo. / – – – / While some see them as the crazy ones, we see genius. Because the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do.”
Fråga dig själv: Hur behandlas de som tar initiativ på ditt jobb? Om de inte uppskattas — rent av hyllas — är det en god idé att byta arbetsplats. För det är bara där kontinuerligt prövande och lärande har hög status som stordåd kan uträttas.
Alla artiklar av Sofia Nerbrand