PLIKTKÄNSLA. Den ukrainske konstnären Pavlo Makov ville först inte lämna Charkiv. Men efter att ha sovit i ett skyddsrum i en vecka bestämde han sig för att ändå representera sitt land under Venedigbiennalen.
“Rysslands idé är att eliminera Ukraina – och att eliminera den ukrainska kulturen. Om det inte har någon kultur, existerar inte Ukraina.”
Det var den känslan som fick Pavlo Makov, den officiella ukrainske konstnären vid den 59:e Venedigbiennalen, att bege sig till Italien för att installera sin utställning, skriver The Guardian.
Makovs verk heter “Fountain of exhaustion” – en pyramid av 78 bronstrattar, genom vilka det rinner vatten. Idén föddes 1995, när staden Charkiv förlorade sin vattenförsörjning under flera veckor på grund av allvarliga översvämningar.
När invasionen började den 24 februari tog sig Pavlo Makovs kollega, kuratorn Maria Lanko till sin bil, med bronstrattarna i bagageutrymmet. Sex dagar senare – motorvägarna hade beskjutits – tog hon sig till gränsen.
I Milano hittade hon en tillverkare som kunde återskapa de delar av konstverket som hon inte hade kunnat ta med sig.
Teamet organiserar också Piazza Ukraina – en tillfällig paviljong i biennalens huvudlokal, Giardini, som kommer att vara värd för samtal om ukrainsk kultur.
Den ryska nationella paviljongen står däremot tom efter att det ryska teamet ställt in sin medverkan. På tisdagen patrullerade en beväpnad vakt byggnaden, som är den ryska statens egendom, rapporterar Guardian.
TT Nyhetsbyrån