AFFÄRSIDÉ. Carl Johanssons och Marcus Öhrners gemensamma intresse för teknik och techbolag i synnerhet var starten till deras företag Quiqly, en tjänst som ska underlätta för tidningsläsaren och som Opulens inom kort kommer ansluta sig till.
Quiqlys möjliggör för läsarna att köpa enstaka artiklar på tidningars hemsidor, utan att behöva teckna sig för en prenumeration. Denna affärsidé har växt fram från ett behov som skaparna själva och flera de känner har.
– Därigenom möjliggör vi för tidningar att nå nya läsare, som är intresserade av tidningens innehåll men som inte agerar på prenumerationserbjudanden. På så sätt fångar vi upp den nya generationens beteendemönster, gör dem till aktiva läsare och skapar en ytterligare intäktskälla för tidningen, förklarar Carl.
Trots att intresse finns så är en stor del av läsarmarknaden exkluderad då det för många blivit dyrt att ta del av kvalitetsjournalistik. Quiqlys mål är därför att berika och komplettera tidningarnas nuvarande affärsmodeller, inte att ersätta den.
– Quiqly bidrar till att väcka en betalningsvilja så att läsaren återkommer till tidningen, dessutom kompletterar vi den befintliga säljprocessen och skapar en ökad relation med läsarna genom insikter som branschen saknar, fortsätter han.
Tjänsten är lanserad både i Sverige och Finland och bland annat Dagens Juridik, Realtid och Nya Åland har implementerat den. Tjänsten kommer också vara aktuell för Opulens efter omgörningen som sker i vår.