Scenkonst om transhistoria och identitet

Nyheter.
Skådespelaren Mille Bostedt repeterar just nu inför sin monologföreställning om transpionjären Michael Dillon. (Foto: Privat)

TRANSPIONJÄR. Just nu pågår skådespelaren Mille Bostedts repetitioner inför hens monologföreställning Gud skapade människan och jag skapade kuken om transpionjären Michael Dillon. Scenkonstverket sätts upp under våren 2022 i bland annat Stockholm och Göteborg.

Gud skapade människan och jag skapade kuken

Premiär våren 2022 i Stockholm, därefter i Göteborg och andra städer

En föreställning av och med Mille Bostedt

Tami T komponerar musik, Sepideh Khodarahmi koreograferar och Maja Döbling står för scenografi och kostym.

Mille Bostedts scenkonstverk handlar om Michael Dillon, den första transmannen som tog testosteron för att transitionera och den första att utföra en falloplastisk operation. Föreställningen rör sig kring en tydlig dramaturgi om hans liv för att sedan gå in i en abstrakt form mellan teater och performance där det handlar om både Dillon och om Bostedt själv.

– Det finns en scen där Michael Dillon har genomgått en mastektomi då jag tar av mig tröjan som honom efter operationen. Där börjar en dialog där Dillon ifrågasätter varför jag spelar honom och hur det kommer sig att jag ser ut som jag gör, säger Mille Bostedt, skådespelare.

Michael Dillon är föregångare till transmedicinen, även om få känner till det. När man runt sekelskiftet började experimentera med hormoner började läkare att dela ut testosteron till kvinnor som blödde kraftigt vid sin menstruation, berättar Bostedt. Testosteronet gav bieffekter som ökad kroppsbehåring och mörkare röst, ett rykte som snart nådde Dillons öron.

Efter att ha tagit emot hormoner från en läkare under bordet började hans kropp förändras. Till sist sökte han upp en kirurg för att operera bort sina bröst och korrigera sitt kön. Under tiden skrev han en självbiografi som skulle komma att ligga gömd ända från hans död 1962 fram till 2017 då den publicerades av två studenter från Frankrike.

– Dillon har lagt grunden för jättemånga transpersoner men ingen vet vem han är. Hur kan det vara så att inte ens jag som själv är trans kände till Michael Dillon, en jätteintressant historisk person? Transmän har historiskt sett varit en väldigt undangömd grupp så jag ville föra in honom i historien, säger Bostedt.

Projektet började med en vilja att ifrågasätta den pågående diskussionen i samhället om att trans skulle vara ett nytt fenomen eller en tillfällig trend. Genom att lyfta fram en historisk person som Dillon hoppas Bostedt kunna förmedla att transpersoner alltid har funnits och samtidigt ge unga människor ett tillfälle att spegla sig i sin historia och i kulturen.

Men hen framhåller att föreställningen är för alla, inte bara transpersoner, och handlar om identitet som en komplex och bred fråga. Att ge unga människor en bredare syn på sin egen identitet menar Bostedt även kan skapa en större förståelse för andras känslor kring identitet.

– Det är väldigt uppdelat idag, man är antingen det ena eller andra, men jag försöker att skapa en brygga över det och förmedla ett annat perspektiv. Men jag vill också ge en rolig och härlig föreställning med mycket humor, musik och dans, avslutar hen.

Gud skapade människan och jag skapade kuken

Premiär våren 2022 i Stockholm, därefter i Göteborg och andra städer

En föreställning av och med Mille Bostedt

Tami T komponerar musik, Sepideh Khodarahmi koreograferar och Maja Döbling står för scenografi och kostym.

ELIN STADENBERG
elin.stadenberg@opulens.se

Det senaste från Nyheter

0 0kr