KOSTYM. Efter Hundraåringen och Ove fick de Oscarsnominerade maskörerna Eva von Bahr och Love Larson en riktigt tung gubbe i sina händer: Baron Harkonnen i storfilmen “Dune”.
– Det var helt sjukt, hur kunde vi tacka ja?, säger Eva von Bahr.
Love Larson och Eva von Bahr
Bakgrund: Maskörerna och det äkta paret Eva von Bahr och Love Larson träffades under arbetet med “Arn” (2007). I dag driver de sminkstudion The Makeup Designers tillsammans.
Oscarsmeriter: Oscarsnominerades för bästa makeup till 2016 års Oscarsgala med “Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”. Året därpå nominerades de för bästa makeup till “En man som heter Ove”.
Om att jobba med en storfilm: “Skillnaden mellan den här filmen och svenska filmer är att det finns pengar. Om något skulle bli helt tossigt så finns det pengar att rätta till det. När pengarna är slut i svenska produktioner så är de slut. På riktigt.”
Aktuella: Med bioaktuella “Dune” där de har skapat utseendet till Stellan Skarsgårds rollfigur, tillsammans med sitt team Oskar Wallroth, Mattias Tobiasson och Hanna Holm.
Stellan Skarsgårds överläpp och näsa är hans egna. Resten av ansiktet och kroppen på den onde, ofta ganska avklädde, rymdskurken Harkonnen är skapade av Love Larson och Eva von Bahr och deras team.
– Vårt uppdrag var att täcka hela Stellan Skarsgård men man skulle ändå se att det var han. Han skulle också vara enormt stor men ändå kunna levitera, säger Eva von Bahr på telefon från Göteborg.
Hon befinner sig på inspelningen av “Bränn alla mina brev” och jobbar med 1930-talsperuker och sminkningar. Kontrasten till det bioaktuella science fiction-eposet “Dune” av Denis Villeneuve kunde inte vara större.
– Jag kan fortfarande inte fatta att vi gjorde det. Nu när man tänker på det så känns det ju helt sjukt. När vi fick frågan om att jobba med “Dune” sa jag bara “vad är det?” Men de som vi jobbar med i studion jublade och sa “det är som att göra Darth Vader”.
Oscarsnomineringarna hjälpte
Förfrågan kom från chefen för “Dunes” makeup-avdelning, Donald Mowat. De har jobbat tillsammans med bland annat David Finchers “The girl with the dragon tattoo”.
Från början ville han bara ha hjälp med en mindre sminkning och en mage. Men uppdraget växte snabbt.
– Denis tyckte att det lät spännande med “de där från Sverige”. Jag kan tänka mig att filmbolaget tyckte att det lät galet att välja oss. Men det hade nog varit omöjligt att få jobbet utan Oscarsnomineringar i bagaget.
TT: Det hjälpte till?
– Ja, men det var ändå helt galet att vi tog på oss detta, det var ett jättejobb. När vi skulle göra provsminkningen och det tog sex timmar så tänkte jag bara “jag orkar inte, skjut mig bara, det här är ju fruktansvärt”, säger Eva von Bahr.
Komplex dräkt
Efter sju månaders hårt arbete i den lilla lokalen på Kommendörsgatan i Stockholm var det dags för inspelning, sommaren 2019. Då hade de byggt en specialugn i samma storlek som Stellan Skarsgård för att kunna bränna formar till dräkten. Love Larson ritade och skulpterade figuren och höll i kontakten med Denis Villeneuve.
– Det var väldigt komplext. Harkonnens ansikte består av olika delar i silikon och till kroppen skapade vi ett tunt skinn av skumlatex. I mellanrummet mellan det och Stellans kropp finns ett lager, som man kan kalla en “fat suit”, som syddes av sömmerskor, säger Love Larson.
Under dräkten fanns det plats för en kyldräkt med en pump med kylvätska.
TT: När kände ni att “yes, där gjorde vi det?”
– När Denis Villeneuve tittade på Stellan Skarsgård efter den första provsminkningen i Budapest och sa “oh my god, I do love this make up”, säger Eva von Bahr och fortsätter:
– Då fick vi en beställning på sex sådana dräkter. Så när vi satt på planet hem tänkte vi att det där blev ju succé men också katastrof, säger Eva von Bahr.
Love Larson fyller i:
– Det har varit ett drömjobb. Men också ett mardrömsjobb. Man har ångest men gör något som är helt fantastiskt.
Overklig känsla
Han beskriver känslan när de kom ned till inspelningen som overklig.
– Det var svårt att ta in att det var världens största filminspelning. Det var sådana enorma byggen. Där stod vi, ett litet team svenskar och gjorde vår grej. Det som är roligt med Stellan är att han är så glad i smink. Han var verkligen involverad och krävde mycket av oss också.
Nu ligger alla kroppsdelarna förvarade i ett magasin i Budapest tills det (eventuellt) blir dags för del två av “Dune”.
TT: Tror ni på en ny Oscarsnominering?
– Filmen har nog goda chanser men att vi hamnar på den biljetten är inte säkert, säger Love Larson.
Eva von Bahr fyller i:
– Det är filmbolaget Warner som driver kampanjen så det är svårt att veta hur det ska gå. Blir det en nominering så är det roligt men jag känner mig helt tillfreds bara med att vi faktiskt gjorde det. Men om man ska vinna det där priset så ska man helt klart tävla med en sådan här film.
Love Larson och Eva von Bahr
Bakgrund: Maskörerna och det äkta paret Eva von Bahr och Love Larson träffades under arbetet med “Arn” (2007). I dag driver de sminkstudion The Makeup Designers tillsammans.
Oscarsmeriter: Oscarsnominerades för bästa makeup till 2016 års Oscarsgala med “Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”. Året därpå nominerades de för bästa makeup till “En man som heter Ove”.
Om att jobba med en storfilm: “Skillnaden mellan den här filmen och svenska filmer är att det finns pengar. Om något skulle bli helt tossigt så finns det pengar att rätta till det. När pengarna är slut i svenska produktioner så är de slut. På riktigt.”
Aktuella: Med bioaktuella “Dune” där de har skapat utseendet till Stellan Skarsgårds rollfigur, tillsammans med sitt team Oskar Wallroth, Mattias Tobiasson och Hanna Holm.
Miranda Sigander/TT