VINNARE. Ruben Östlund vinner sin andra Guldpalm på Cannesfestivalen för “Triangle of sadness”. Dessutom går priset för bästa manus till Tarik Saleh för hans “Boy from heaven”.
Fakta: Festivalens vinnare
Guldpalmen: “Triangle of sadness” av Ruben Östlund
Grand prix: “Close” av Lukas Dhont och “The Stars at noon” av Claire Denis
Juryns pris: “Eo” av Jerzy Skolimowski och “The eight mountains” av Felix van Groeningen och Charlotte Vandermeersch
Bästa regi: Park Chan-Wook för “Decision to leave”
Bästa manliga skådespelare: Song Kang-Ho i “Broker”
Bästa kvinnliga skådespelare: Zahr Amir Ebrahimi i “Holy spider”
Bästa manus: “Boy from heaven” av Tarik Saleh
Hedersguldpalmen: Tom Cruise, Forest Withaker
Bästa kortfilm: “The water murmurs” av Jianying Chen
Guldpalmen är ytterligare en fjäder i hatten för den svenske stjärnregissören Ruben Östlund, som fick hela filmvärldens kanske finaste pris även 2017 för “The square”.
“Triangle of sadness” – en satirisk skildring av modevärlden och skönhetsindustrin – har beskrivits som “bitter, smart och träffsäker”.
– Tack så mycket, sade en rörd Östlund från scenen och tog en lång paus för att samla sig.
– När vi började filma hade vi ett mål, att göra en spännande och tankeväckande film, en provocerande film så att biobesökarna fick något att prata om efteråt och fick en upplevelse att dela med andra.
Det är Östlunds första engelskspråkiga film med internationella skådespelare, varav den mest namnkunnige är Woody Harrelson som spelar en marxistisk, mestadels plakatberusad sjökapten på en lyxyacht.
Salehs manus prisas
Även för Tarik Saleh blev årets filmfestival, den 75:e i ordningen, en stor framgång. Hans “Boy from heaven” får priset för bästa manus. Redan på fredagen tilldelades Saleh dessutom Prix François Chalais.
Liksom hans tidigare film “The Nile Hilton incident” utspelar sig “Boy from heaven” i Kairo och har Fares Fares i huvudrollen.
I sitt tacktal sade Saleh:
– Tack så mycket. Jag ser mig först och främst som en manusförfattare. Jag kan inte åka till mitt hemland Egypten och folk frågar om det är värt det. Självklart är det inte det, jag älskar Egypten, men jag var tvungen att göra den här filmen.
Hatar att regissera
På presskonferensen efter prisutdelningen avslöjar Tarik Saleh att han egentligen hade tänkt skriva en bok, men att historien “behövde berättas i bilder”.
– Problemet är att jag hatar att regissera, säger han och tackar skådespelarna Tawfeek Barhom och Fares Fares för att filmen blev så bra.
Fares insatser har rosats av kritikerna och både han och medspelaren Barhom fanns med bland kandidaterna till priset som bästa manliga skådespelare. Den utmärkelsen gick till Song Kang-Ho i “Broker”.
Pris till ”Holy spider”-skådis
Priset för bästa kvinnliga skådespelare däremot tilldelades Zahr Amir Ebrahimi i Ali Abbasis ”Holy spider”, där hon spelar en journalist som bestämmer sig för att undersöka seriemorden på prostituerade kvinnor i den heliga staden Mashhad i Iran.
Regipriset gick till Park Chan-Wook för hans Hitchcock-doftande blandning av thriller och romantiskt drama, “Decision to leave”. Filmen, som handlar om en gift polisman som attraheras av änkan efter ett möjligt mordoffer, hörde till förhandsfavoriterna till att ta hem Guldpalmen.
Den internationella Guldpalmsjuryn leddes i år av franske skådespelaren Vincent Lindon och bland jurymedlemmarna fanns Asghar Farhadi, Rebecca Hall, Jeff Nichols, Joachim Trier och svenska Noomi Rapace.
Kristina Erkenborn/TT
Fakta: Festivalens vinnare
Guldpalmen: “Triangle of sadness” av Ruben ÖstlundGrand prix: “Close” av Lukas Dhont och “The Stars at noon” av Claire Denis
Juryns pris: “Eo” av Jerzy Skolimowski och “The eight mountains” av Felix van Groeningen och Charlotte Vandermeersch
Bästa regi: Park Chan-Wook för “Decision to leave”
Bästa manliga skådespelare: Song Kang-Ho i “Broker”
Bästa kvinnliga skådespelare: Zahr Amir Ebrahimi i “Holy spider”
Bästa manus: “Boy from heaven” av Tarik Saleh
Hedersguldpalmen: Tom Cruise, Forest Withaker
Bästa kortfilm: “The water murmurs” av Jianying Chen
Kristina Erkenborn/TT