IMPERIALISM. Den 9 december är det premiär för Fotboll i Jemen på Teater Tribunalen i Stockholm. Pjäsen baseras på en verklig historia som belyser Sveriges inblandning i vapenhandel och krigen som pågår.
Av: Jan Käll
Regi: Richard Turpin
Teater Tribunalen i samarbete med Östgötateatern
Med stöd av: ABF Stockholm, Statens Kulturråd, Stockholms Kulturförvaltning,
Region Stockholm och Författarfonden.
Fotboll i Jemen bygger på en sann historia som började med ett par notiser i dagspressen. Av dem framgick det att Svenska säkerhetspolisen (SÄPO) fått i uppdrag av amerikanska CIA att infiltrera al-Qaida i Jemen, där CIA höll på att utveckla sina drönarbombningar.
Bombningarna träffade civila, oskyldiga människor. För att stärka träffsäkerheten tog säkerhetspolisen kontakt med en asylsökande Jemenit i Sverige för att med olika medel övertala honom att åka dit och lösa problemet inifrån som infiltratör. Men han blir snart påkommen och skjuts och korsfästs i ett fotbollsmål i Jemens huvudstad Sana.
Utifrån den här ramhistorien berättar pjäsen Fotboll i Jemen om Sveriges deltagande i krigen som pågår. En grundfråga den ställer sig är: Vem göder terrorismen?
– Historien är en bra grund för att berätta om den amerikanska imperialistiska synen som har tagit över sedan man skulle hämnas på 9/11, och en känga till att vi är underdåniga mot amerikanska intressen och NATO, säger Henrik Dahl, konstnärlig ledare och skådespelare.
När Teater Tribunalens husdramatiker Jan Käll kom över notiserna var händelsen inte alls uppmärksammad. Enligt Dahl ringde tidningarna till SÄPO, som inte ville lämna några kommentarer.
– Det tyder väl på att det inte är första gången som det händer, säger Dahl.
Han hoppas att pjäsen kan väcka tankar och en ökat medvetenhet hos publiken om Sveriges roll i vapenhandel och krig, oavsett om de är insatta i ämnet eller aldrig har hört talas om det.
– Vi har förhoppningsvis en publik som tänker efter, vad våra skattepengar går till om inte annat. En del kanske får upp ögonen för att Sverige har en mycket större roll i det här än vad andra tror.
Enligt Dahl är Fotboll i Jemen inte att betrakta som ett kammarspel. Teater Tribunalen kallar själva pjäsen för en agenthistoria med Shakespeareska ambitioner, med mycket sång och musik. Rollerna är många och skådespelarna, som alla spelar flera roller var, kommer från olika delar av världen.
– Vi har en kille från Egypten som spelar jemenit på tre olika språk. Svenska, som han har lärt sig för de här scenerna, engelska och arabiska. I flera dialoger pratar en person arabiska och en annan svenska, berättar Dahl.
Han tycker att det är roligt och ger energi att blanda olika åldrar och bakgrunder, och jämför utmaningarna på scenen med ett detektivarbete.
– Det är en stor svulstig pjäs som vi ska försöka berätta effektivt, avslutar han.
Teater Tribunalen har sin grund i vad de kallar socialistisk teater, där pjäserna spelas ur ett klassmedvetet, anti-imperialistiskt, feministiskt och antirasistiskt perspektiv.
Av: Jan Käll
Regi: Richard Turpin
Teater Tribunalen i samarbete med Östgötateatern
Med stöd av: ABF Stockholm, Statens Kulturråd, Stockholms Kulturförvaltning, Region Stockholm och Författarfonden