Nytt förlag ger ut litteratur på affischer och storbilder

Nyheter.
Idag drar det nya förlaget Renates första utgivning igång med litteratur i affischform. (Foto: Carl Jurell)

GATULITTERATUR. Det nystartade förlaget Renates första utgivning är en affischkampanj med poesi och skönlitteratur som sätts upp på elskåp och storbilder runt om i Stockholm från och med idag.

Om projektet

Affischerna sitter uppe mellan den 25 oktober – 14 novemberPå gator och torg i StockholmAv Renate förlag i samarbete med Kulturreklam och med finansiering av Kulturrådet.

Renate är ett nystartat förlag av författarna Anna Axfors, Elis Monteverde Burrau, Ludvig Köhler och Martin Luuk. Första utgivningen lanseras idag och är en affischkampanj där nyskriven poesi och prosa sätts upp på 500 elskåp och 25 stortavlor runt om i Stockholm under tre veckors tid.

– Det ska bli spännande att se om en affisch kan behandlas som ett litterärt verk, säger Elis Monteverde Burrau, en av författarna bakom utgivningen och förlaget.

Det började med en lust att skaka liv i ett tråkigt kultursverige. Inspirationen till just litteraturaffischer kom från att Martin Luuk tidigare har publicerat sin text Stockholm brinner inte igen på affischer som han satte upp över staden.

– Jag var imponerad av kraften i den auktionen, det kändes anarkistiskt och som att litteraturen bröt sig loss från boksidan. Eller som att en galen man hade gått runt och satt upp texterna för att han inte orkade gå igenom förlagsprocessen, det var känslan, berättar Monteverde Burrau.

De fyra författarna ville göra någonting liknande i större skala och har skrivit en text var till den första utgivningen. Hur utgivningarna kommer att se ut framöver vet de inte i nuläget men enligt honom är det här startskottet för något som förhoppningsvis kommer att bli mycket större. Tanken är att förlaget ska ge ut andra författarskap i framtiden, men Monteverde Burrau betonar att det i så fall inte kommer att vara någon slentrianmässig utgivning. Texterna ska kännas akuta att ge ut och formerna kan se ut på olika sätt beroende på vad som passar en viss text.

– Det ska vara texter som fyller ett slags tomrum i litteratursverige och som kanske inte nödvändigtvis behöver vara en fysisk bok, det kan bli andra objekt och omarbetningar.

Han hoppas på att nå ut till människor som annars inte hade läst deras verk och på reaktioner i någon form, ilska, glädje eller sorg, att de största affischerna får folk på stan att sätta kaffet i halsen.

– Det vore kul om någon kände sig uppmanad att förändra sitt liv efter att ha läst de här texterna. Lite som John Lennon och Yoko Ono försökte få folk att sluta kriga när de skrev “War is over”, det är väldigt naivt men en fin ambition.

På torsdag kväll är det releasefest på restaurangen Taverna Brillo i Stockholm, med uppläsningar av alla fyra författare bakom Renate och annan underhållning som hittills är hemlig. Försäljning av affischerna kommer att finnas på plats och därefter via förlagets hemsida och hos återförsäljare.

– Vi kommer kanske att ha en gerillaaffischeringsauktion på Stureplan innan och sätta upp lite affischer själva, så är man i närheten kanske man kan sno åt sig en text från något elskåp, säger Monteverde Burrau.

Om projektet

Affischerna sitter uppe mellan den 25 oktober – 14 novemberPå gator och torg i StockholmAv Renate förlag i samarbete med Kulturreklam och med finansiering av Kulturrådet.

ELIN STADENBERG
elin.stadenberg@opulens.se

Det senaste från Nyheter

0 0kr