GÄNGKRIMINALITET. I spåren av mordet på rapparen Einàr försvinner de komplexa förklaringarna. Ulf Stenberg, som gör verklighetsbaserad teater om unga kriminella, kallar debatten om gangsterrap för en rökridå.
– Ingen blir gängkriminell för att de lyssnar på en viss musik.
Ulf Stenberg
Yrke: Regissör, skådespelare och dramatiker.
Aktuell med: Den avslutande pjäsen i en trilogi, “Fakk alla”, ett samarbete mellan Teater Fryshuset och Dramaten. Premiär på Dramaten i februari. Regisserar också “Mellanförskapet” på Dramaten i november och syns i bland annat den andra säsongen av “Älska mig”.
Bakgrund: Är tillsammans med Emil Rosén Adsten konstnärlig ledare och grundare av Teater Fryshuset. De har gjort elva produktioner med fokus på destruktiva utanförskap. 2011 tilldelades de Teskedsordens stipendium med motivationen ”flera unika föreställningar som skildrar utanförskap och fanatism och därmed gör en viktig insats för ett mänskligare och tolerantare samhälle”.
Bland föreställningarna syns bland andra “Bye bye bror”, “Klipp han” och ”Top boy – en huliganberättelse”. Ulf Stenberg nominerades också 2021 till Kristallen som årets manliga skådespelare för sin insats i tv-serien “Björnstad” och 2020 till Guldbaggen för sin roll i filmen “Fraemling”.
Hur kan en ung pojke ta upp en pistol och skjuta en annan person i huvudet? Om man inte förstår den verkligheten blir det svårt att bedriva ett förebyggande arbete. Det menar Ulf Stenberg, grundare av Teater Fryshuset som tillsammans med Emil Rosén Adsten har lyssnat till och berättat unga människors historier om kriminalitet och utanförskap i 14 år.
För att logga in behöver du en prenumeration på Premium.
Elin Swedenmark/TT