Hur kommer black horror-genren att utvecklas?

Nyheter.
Foto: Universal Pictures

BLACK HORROR. I en intervju diskuterar medförfattaren till “The Black Guy Dies First” en rad ämnen, inklusive Oscarsgalan, vikten av genren black horror och Hollywoods ansträngningar att bli mer inkluderande.

“The Black Guy Dies First: Black Horror from Fodder to Oscar”, beskrivs som en övertygande och kvick undersökning av representationen av blackness/svarthet i skräckgenren. Eftersom filmkritikern Mark H Harris och forskaren Robin R. Means Coleman är medförfattare så erbjuder boken en insiktsfull analys av stereotyperna, karikatyrerna, teman och potentialerna i genren black horror, det vill säga svart skräckfilm. Boken ska ses som både en engagerande läsning och en värdefull uppslagsbok.

Förekomsten av den trop som utgörs av att den svarta rollfiguren dör först kan tillskrivas den historiska bristen på fullt realiserade svarta karaktärer i Hollywoodfilmer. Grundligt gestaltade svarta karaktärer i filmmanusen har varit  sällsynta, till förmån för utvecklandet och fördjupningen av vita karaktärer. Detta är förstås ingen tillfällighet, utan ska ses som ett resultat av sekellång vit dominans i filmbranschen.

Trots denna olustiga historiska bakgrund finns det mycket positivt att lyfta fram när det gäller black horror. Författarna hävdar att denna speciella genre har en unik förmåga att skrämma, ge spänning och oroa publiken. Framväxten av innovativa filmskapare som Jordan Peele, Nia DaCosta och framgångsrika franchisefilmer som The Purge tyder på att något långsamt håller på att förändras i Hollywood. Det finns dock fortfarande mycket att göra.

I en konversation med Vox diskuterade Coleman vikten av svart skräck i Hollywoods, dess mest lovande och uppseendeväckande manifestationer och vad genren kan betyda för filmindustrins framtid.

Läs hela intervjun HÄR.

HAILEY NGO
info@opulens.se

Det senaste från Nyheter

0 0kr