“Dune” och “Coda” största Oscarsvinnarna

Nyheter.
Amy Schumer, Wanda Sykes och Regina Hall ledde årets Oscarsgala (foto: Chris Pizzello/AP/TT)

FILMGALA. Inga priser stack ut i en slätstruken och förutsägbar Oscarsgala där “Dune” och “Coda” blev de stora vinnarna. Nattens snackis blev Will Smiths utbrott på galan. Ett skämt fick honom att ilskna till, stega upp på scenen och klappa till prisutdelaren Chris Rock.

Fakta: Årets Oscarsvinnare.

Bästa film: “Coda”.Bästa kvinnliga huvudroll: Jessica Chastain (“The eyes of Tammy Faye”).

Bästa manliga huvudroll: Will Smith (“King Richard”).

Bästa regi: Jane Campion (“The power of the dog”).

Bästa kvinnliga biroll: Ariana DeBose (“West Side story”).

Bästa manliga biroll: Troy Kotsur (“Coda”).

Bästa originalsång: “No time to die”, Billie Eilish och Finneas O’Connell (“No time to die”).

Bästa originalmanus: “Belfast”, Kenneth Branagh.

Bästa manus efter förlaga: “Coda”, Sian Hader.

Bästa animerade långfilm: “Encanto”.

Bästa internationella film: “Drive my car” (Japan).

Bästa originalmusik: “Dune”, Hans Zimmer.

Bästa klippning: “Dune”, Joe Walker.

Bästa kostym: “Cruella”, Jenny Beavan.

Bästa makeup: “The eyes of Tammy Faye”.

Bästa foto: “Dune”.

Bästa scenografi: “Dune”.

Bästa specialeffekter: “Dune”.

Bästa ljud: “Dune”.

Bästa kortfilm: “The long goodbye”.

Bästa animerade kortfilm: “The windshield wiper”.

Bästa långa dokumentär: “Summer of soul”

Bästa dokumentärkortfilm: “The queen of basketball”.

Oscarsgalan – som efter fjolårets covidanpassade, avskalade upplaga nu var tillbaka på Dolby Theatre i Los Angeles – leddes av trion Wanda Sykes, Amy Schumer och Regina Hall.

– I år anställde man tre kvinnor eftersom det är billigare än en man, sade Schumer.

Wanda Sykes skojade om “The power of the dog” som ledde nomineringsloppet med tolv vinstchanser och sade:

–Jag såg den filmen tre gånger och jag har kommit halvvägs genom den.

Det dröjde dock till slutet av galan innan storfavoriten fick något pris. Jane Campion fick en registatyett för Netflix-producerade “The power of the dog”. Nyzeeländska Campion fick en Oscar i samma kategori 1994 för “Pianot”.

När TT:s utsände frågar Campion om vad som var den största utmaningen för henne som regissör i och med att “The power of dog” är en väldigt mörk film, svarar hon att mörker inte bekommer henne:

– Det jag inte tycker om är när folk försöker dölja mörker. Det som är så bra med filmer är att du kan utforska det i all sin komplexitet. Den är skriven av Thomas Savage, och han skrev om grymhet men han letade efter välvilja. Jag kan prata om alla utmaningar i dagar, men det är bara fantastiskt att ha berättelse med så många lager, som är så djup att den verkligen utmanar varje skrymsle i ditt psyke för att se inuti dig själv, säger hon.

“Coda” bästa film

I kategorin bästa kvinnliga huvudroll vann, som väntat, Jessica Chastain för rollen som Tammy Faye i “The eyes of Tammy Faye”, den sanna historien om tv-evangelisten med samma namn.

Hon möttes av jubel från pressen efter galan, och sade till pressuppbådet att vinsten kommer över tio år efter att hon köpte rättigheterna till filmen.

— Att vara här tio år senare med en film som jag fick att existera på ren vilja, det är otroligt meningsfullt. Det är också speciellt att vara del av en film som betyder något för mig, den rättar en orättvisa och undersöker ett liv som är så viktigt för mig. Vi borde ge varandra blommor medan vi lever, även om vi missade den chansen med Tammy Faye. Det här är ett vackert ögonblick och det betyder så mycket för mitt yrke och för mitt liv, sade hon.

När det var dags för galans sista stora pris – bästa film – rullades Liza Minnelli ut på scen i en rullstol av Lady Gaga.

– Jag är så glad att vara här, speciellt med dig, jag är ditt största fan, sade Minelli innan hon läste upp namnet på vinnarfilmen: “Coda”.

“Coda”, som handlar om 17-åriga Ruby – den enda hörande i en familj där övriga är döva – var en av storfavoriterna att ta hem bästa film-priset efter att ha prisats bland annat på Sundance-festivalen och på SAG-galan.

I kategorin bästa manliga biroll gick priset till Troy Kotsur för rollen som Frank Rossi i just “Coda”. Han är den andra döva skådespelaren att tilldelas en Oscar. 1986 fick hans “Coda”-medspelare Marlee Matlin pris för sin roll i “Bortom alla ord”.

TT: Vilken del av din prestation i den här filmen är du mest stolt över?

— Det måste vara att få visa “fult” teckenspråk. Jag blev så trött när jag växte upp och såg alla era svordomar i undertexterna och undrade “var var min möjlighet att visa den här delen av min kultur?” Och nu har jag äntligen fått göra det! Det här är vulgariteten, nu kan ni uppleva den, så välkomna till min värld, säger han.

Flera priser till “Dune”

En av de andra förhandsfavoriterna, “Dune” med tio nomineringar, fick sina första fyra priser redan innan tv-sändningen hade startat. Samtidigt som stjärnorna fick frågor om sina galastassar på röda mattan delades nämligen de åtta priser ut som inte fick plats på den nedbantade tv-sända galan.

Filmen vann flera tekniska priser. Bland dem bästa ljud och bästa specialeffekter.

“Dunes” tyske kompositör Hans Zimmer fick sin andra Oscar (bästa originalmusik) efter att ha vunnit med “Lejonkungen” 1995 och blivit nominerad nio gånger sedan dess utan vinst. Zimmer är känd som regissören Christopher Nolans favoritkompositör och har skrivit musiken till bland annat “Dunkirk” och “Interstellar”.

Det blev dock ingen vinst för svenskarna som nominerats för sminket i “House of Gucci” och “Dune”. Oscarsstatyetten för bästa makeup gick som väntat till förhandsfavoriten “The eyes of Tammy Faye”.

Inte heller blev det någon Oscar för danska “Flykt” eller norska “Världens värsta människa” – båda nominerade i kategorin bästa internationella film. Inte helt otippat vann den japanska Murakami-adaptionen “Drive my car” den kategorin.

Förbannad Will Smith

Galaglamouren var visserligen tillbaka – efter fjolårets tillställning som många har beskrivit som långtråkig – men det var till stor del ett förutsägbart evenemang.

Tills komikern Chris Rock äntrade scenen och skämtade om Will Smith och Jada Pinkett Smith, vars äktenskap varit föremål för mycket Hollywoodskvaller. Smith gick upp på scenen, örfilade Rock, och gick sedan tillbaka till sin plats och fick ett utbrott.

Smith tilldelades senare bästa manliga huvudroll för insatsen som Richard Williams i “King Richard”.

–Jag liknar verkligen den galna pappan. Men kärlek får dig att göra galna saker, sade han under tacktalet.

Anita prisades igen

Ariana DeBose tilldelades statyetten för bästa kvinnliga biroll för sin insats som Anita i Steven Spielbergs “West side story”. Hon är den första öppet queer afro-latinan att vinna i sin kategori och sade i sitt tacktal:

– Till alla som någonsin har ifrågasatt sin identitet, jag lovar att det finns en plats för oss.

Redan för 60 år sedan belönades en Anita-tolkning med en Oscar. Rita Moreno som gjorde rollen i “West side story” från 1961 blev då den första kvinna med latinamerikanskt ursprung att få en Oscar.

– Jag är så tacksam att din Anita banade väg för massor av Anitas som jag, sade DeBose.

Vill belysa kvinnliga idrottare

Riz Ahmed blev den förste muslimen att vinna en Oscar för bästa kortfilm, med “The long goodbye”.

Oscarn för bästa kortdokumentär gick till “The queen of basketball”.

Filmen handlar om Lucy Harris, en av de bästa kvinnliga basketspelare någonsin. Regissören Ben Proudfoot sade till presskåren att filmen skickar en viktig signal till Amerika och resten av världen.

— Jag hoppas att det här bidrar till att förändra och stänga gapet när det gäller kompensation och exponering som kvinnliga idrottare får i jämförelse med män.

Under årets gala hölls också en tyst minut för att visa stöd för Ukrainas folk efter Rysslands invasion av landet. På scenens stora skärm visades ett antal bilder med bland annat texten: “Vi ber er att stötta Ukraina på det sätt ni kan #StandWithUkraine”.

[/premium start]

Fakta: Årets Oscarsvinnare.

Bästa film: “Coda”.Bästa kvinnliga huvudroll: Jessica Chastain (“The eyes of Tammy Faye”).

Bästa manliga huvudroll: Will Smith (“King Richard”).

Bästa regi: Jane Campion (“The power of the dog”).

Bästa kvinnliga biroll: Ariana DeBose (“West Side story”).

Bästa manliga biroll: Troy Kotsur (“Coda”).

Bästa originalsång: “No time to die”, Billie Eilish och Finneas O’Connell (“No time to die”).

Bästa originalmanus: “Belfast”, Kenneth Branagh.

Bästa manus efter förlaga: “Coda”, Sian Hader.

Bästa animerade långfilm: “Encanto”.

Bästa internationella film: “Drive my car” (Japan).

Bästa originalmusik: “Dune”, Hans Zimmer.

Bästa klippning: “Dune”, Joe Walker.

Bästa kostym: “Cruella”, Jenny Beavan.

Bästa makeup: “The eyes of Tammy Faye”.

Bästa foto: “Dune”.

Bästa scenografi: “Dune”.

Bästa specialeffekter: “Dune”.

Bästa ljud: “Dune”.

Bästa kortfilm: “The long goodbye”.

Bästa animerade kortfilm: “The windshield wiper”.

Bästa långa dokumentär: “Summer of soul”

Bästa dokumentärkortfilm: “The queen of basketball”.

Kristoffer Viita/TT
Emma Gyllestad/TT
Sara Haldert/TT

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Nyheter

0 0kr