“Control” satte Remedy på kartan

Nyheter.
“Alan Wake” har fått en grafisk putsning. “När vi förbättrade upplösningen tvingades vi göra om eller ändra 100 000 saker”, säger Thomas Puha. Pressbild. (Foto: Remedy/TT)

SPELUTVECKLING. Finländska spelutvecklaren Remedy hade inte jättesvårt att hitta samarbetspartners innan. Men efter framgångarna med “Control” står intressenterna på rad.

– Du är i princip bara så bra som ditt senaste spel. “Control” ändrade förutsättningarna för Remedy, säger kommunikationschefen Thomas Puha.

Svensk och finländsk spelindustri

Sverige har fler än dubbelt så många bolag inom spelbranschen som Finland (435 jämfört med cirka 200), och Sverige har omkring 6 000 anställda jämfört med Finlands 3 600.

Trots det omsätter båda ländernas respektive spelindustri omkring 24 miljarder kronor, med ett resultat på 5 miljarder kronor.

Finlands förhållandevis höga siffror beror till största delen av mobilspelutvecklaren Supercell (“Clash of clans”, “Hay day”), som står för drygt hälften av finländska spelindustrins omsättning.

Källor: Svenska spelbranschen, Play Finland

Svenskar slår sig ofta för bröstet för det svenska spelundret. Men faktum är att vår östra granne är i samma nivå, sett till omsättning och resultat.

En del av det finländska spelundret är Remedy, som sedan starten för lite mer än kvarts sekel sedan har skapat titlar som “Max Payne”, “Quantum break” och “Alan Wake”.

Framgångsreceptet?

– Det handlar först och främst om rätt folk som vill stanna. Uppenbarligen handlar det om fantastiska spel, men du kan inte göra jättebra spel om du inte har en jättebra grupp, säger communitychefen Vida Starcevic.

Snabbat upp processen

Men det har inte varit någon dans på rosor. “Alan Wake” från 2010 tog sju år att skapa. “Quantum break” från 2016 tog närmare fem. Att jobba med ett spel i taget gjorde Remedy sårbart, och det var dessutom svårt att växa.

– Vi bestämde oss för att börja arbeta på flera titlar samtidigt. Från ett affärsperspektiv handlar det om att sprida riskerna. Om ett spel inte går bra så kan vi hantera det, säger kommunikationschefen Thomas Puha.

Nu är målet att få ut någonting varje år.

– Det är definitivt svårt, för du måste balansera resurserna. Det spelet som är närmast att släppas tenderar att suga åt sig alla resurser, vilket kan skapa problem för de andra titlarna, säger han.

Trots att cv:t var välfyllt lyckades den finländska studion ta spelvärlden med storm med “Control”, en tredjepersonsskjutare som kritikerhyllats både för det tekniska och det konstnärliga hantverket.

– Det har varit ett privilegium att arbeta på något som var så fantastiskt och som fick sånt jättefint mottagande, som vi inte riktigt räknat med. Man är bara så bra som sitt senaste spel, och samtalet kring Remedy förändrades väldigt snabbt med “Control”, säger Pua.

– Folk säger: “Vi borde ha skrivit på för ‘Control'” (och vi svarar) “ja, det borde ni, men nu kan ni skriva på för nästa grej”, fortsätter han.

Framgångarna har dessutom gjort det lättare att rekrytera folk, och ger också självförtroende och energi till utvecklarna.

För närvarande arbetar Remedy med ett hemligt spel med kodnamnet “Vanguard”, skjutarspelet “Crossfire x” och “Control”-avknoppningen “Condor”, en uppföljare till “Control”. Nyligen släpptes även remastern – en upputsad variant – av “Alan Wake”.

En del i branschen hävdar att så kallade “remasters” ofta släpps för att testa marknaden för en eventuell uppföljare, något som ryktas vara på gång hos Remedy.

Det är inget som varken bekräftas eller dementeras.

– För oss handlar det om att bevara ett elva år gammalt spel och nå Playstationpubliken för första gången, och de som var för unga när det släpptes, säger Vida Starcevic diplomatiskt.

Svensk och finländsk spelindustri
Sverige har fler än dubbelt så många bolag inom spelbranschen som Finland (435 jämfört med cirka 200), och Sverige har omkring 6 000 anställda jämfört med Finlands 3 600.
Trots det omsätter båda ländernas respektive spelindustri omkring 24 miljarder kronor, med ett resultat på 5 miljarder kronor.
Finlands förhållandevis höga siffror beror till största delen av mobilspelutvecklaren Supercell (“Clash of clans”, “Hay day”), som står för drygt hälften av finländska spelindustrins omsättning.
Källor: Svenska spelbranschen, Play Finland
Fakta: Remedy

Remedy Entertainment bildades som bolag i augusti 1995. Bolagets första spel blev “Death rally” 1996. 2001 kom det stora genombrottet med “Max Payne”, som bland annat införde det så kallade “bullet time”, en förmåga att sakta ned tiden i strider. Uppföljaren “May Payne 2” släpptes 2003. “Max Payne” blev Hollywoodfilm med Mark Wahlberg, som hade premiär 2008. För Remedys del gick man vidare till “Alan Wake” (2010), “Quantum break” (2016) och “Control” (2019). “Control” kostade omkring 30 miljoner euro att göra, och blev en stor kritikerframgång och vann flera priser som “årets spel”.

I dag har Remedy omkring 300 anställda och omsatte under första halvåret i år motsvarande 95 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 23,3 miljoner.

För närvarande arbetar Remedy med ett nytt “Control”-spel, avknoppningstiteln “Condor”, förstapersonssjutaren “Crossfire x”, gratisspelet “Vanguard” och ett hemligt spel med Epic Games. Den 5 oktober släpptes en remaster av “Alan Wake”, som gjorts tillsammans med brittiska D3T.

Gustav Sjöholm/TT

Det senaste från Nyheter

0 0kr