Noterat: Råttfångaren

Noterat.
ANVÄND DENNA! Noterat_vinjettbild_Opulens_noterat
Montage: Opulens. (Grundbild: Pixabay.com)

Råttfångaren blåser i sin flöjt. Kön är en kilometer lång, många har stått där hela natten. Fjorton-, femton-, sextonåriga tjejer. Några äldre kanske. En goodiebag med några tuber, några små flaskor, lite hårvårdsprodukter. Att någonting i dessa plastförpackningar skulle vara vårdande är förstås tvivelaktigt, för att inte säga fake. Men det är inte därför dom står där i kön denna natt. Dom står där för att råttfångaren blåst i sin flöjt. Som för övrigt och noga räknat inte är en flöjt.

Mer är det en sorts portal, eller setting: någon som riggat upp en kamera i sitt vardagsrum, som plutar med munnen, som slänger med håret, som lägger ut content, som blir svinrik och lånar ut ett liv, som kallar sig influencer, men ännu hellre entreprenör, eftersom flickorna i kön då skall tro att hon är kreativ, smart och då något man vill efterlikna. Vilket, detta att efterlikna, får den oförutsedda och kanske olyckliga konsekvensen att alla blir mycket lika.

Men det är inget man tänker på denna natt när man tittar i sin smartphone, sänder selfiesar till TikTok, inväntar likes och tänker föga på stjärnorna som glimmar på himlen. Inte alls tänker man på det. Råttfångerskan är ju snäll, säger man, nästan en kompis, även hon har problem. Kanske en mörkare foundation, L’oréal Paris, säger hon, en annan mascara, Max Factor 2000, kanske glansigare hår, Maria Nila Shimmer Spray?

Det är tiden säger vuxenvärlden (som har sina egna råttfångare). Sån är den. Trender kommer och går. Så har det alltid varit. Tiden är ett urverk, tick, tack, en pil mot framtiden. Man ojar sig, tycker kanske, om någon frågar, att nyfikna och egensinniga tonåringar är att föredra framför behagsjuka dockor. Men vad göra? Sån är tiden. Det är förstås alldeles sant. Eller rättare sagt helt fel. Tiden är inte ett urverk, inte bara. Tiden är vi, tiden är social, det är vi som tillverkar den. Tiden är våra handlingar och ord, lika mycket som den är den vår underlåtenhet att se det vi borde se. Om det inte är vi som formar framtiden så är det någon annan som gör det. Beautyindustrin till exempel. Eller andra råttfångare.

Stellan Lindqvist

LÄS FLER NOTISER

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Noterat

0 0kr