Noterat: Medelklassen kan inte sluta älska ”Paradise Hotel”

Noterat.
TV. Under hösten gjorde reality-tv-programmet ”Paradise Hotel” comeback och nyligen stod Amanda Fransson och Emil Renmarker som vinnare. Orsaken till uppehållet var att det 2021 larmades om sexuella övergrepp i dokusåpan. Programmet ersattes av det nya ”Paradise” som hade tydligare regler, var mjukare och i folkmun kallades för ”pk-hotel”. reality-tv-program, dokusåpa, reality-tv, Paradise Hotel, kultursidorna, pk, influencers, medelklassen
Vinjettbild för ”Paradise Hotel” som visas på Viaplay.

TV. Under hösten gjorde reality-tv-programmet ”Paradise Hotel” comeback och nyligen stod Amanda Fransson och Emil Renmarker som vinnare. Orsaken till uppehållet var att det 2021 larmades om sexuella övergrepp i dokusåpan. Programmet ersattes av det nya ”Paradise” som hade tydligare regler, var mjukare och i folkmun kallades för ”pk-hotel”. Det blev ingen succé för pk-hotel. Även om så klart ingen önskar att det ska förekomma sexuella övergrepp så verkar tittarna ha saknat galenskapen, gränslösheten, dolkarna i ryggen, sexet, fyllorna och de lite dumma och snygga killarna från Helsingborg.

Framför allt är det medelklassen som älskar att ”Paradise Hotel” är tillbaka. Återigen diskuteras programmet i poddar och blir omskrivet på kultursidorna. Jag pratar med en kollega om vem som högg vem i ryggen och vi spekulerar i vilka ingrepp deltagarna gjort. Det ofta skamfilade Paradise Hotel, dum-tv, är en av få ingångar för den urbana medelklass som vill bevittna lite äkta verklighet. Både Helsingborgspöbeln och Södermalmsklickarna tyckte att pk-hotel var alldeles för pk. Nu däremot, finns det både en publik som vill bli och vara som deltagarna och åskådare som intresserat analyserar tv-serien.

Programmet har blivit inkörsporten för den som vill förstå influencervärlden, rådande ideal, hur det är ställt med sexism, konservatism och andra strömningar i landet. Sådant som många av oss annars har svårt för att få reda på inuti våra egna sociala bubblor. Vi kan så klart påstå att vi älskar den otroligt sympatiska och sköna lastbilschauffören Mattias Helén hur mycket som helst. Men det är inte för att vi skulle vilja vara hans kompis som vi sitter klistrade framför skärmen.

SVEN HOLMBERG

LÄS FLER NOTISER

 

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Noterat

0 0kr