REKLAM. När jag slutade som copywriter för några år sedan var gerillamarknadsföring något smutsigt. En pandemi senare blev det plötsligt något bra att företräda gerillamarknadsföring. Den meriterade copywritern Patrik Maxe kampanjar en workshop som ska lära pressade näringslivsidkare att vinnlägga sig gerillametoder och rädda sina investeringar undan Folkhälsomyndighetens restriktioner och Googles algoritmer.
Metoden är naturligtvis nedtonad och när man talar om gerillamarknadsföring handlar det om kreativ marknadsföring med små medel, det vill säga oundvikliga fyndigheter för lite eller inga pengar alls, som till exempel följande: På ett koloniområde i Nyköping hade någon som tröttnat på bajsrester i toalettstolarna satt upp en broschyr med städanvisningar och smyckat den med titeln ”Skit inte i det” – i perfekt ansiktshöjd. Det är ett oskyldigt exempel men man reser sig inte förrän man är klar och är man “långskitare” som jag kommer fyndigheten att sätta sig och det är hela poängen.
Jag är inte copywriter längre. Folkhälsomyndighetens coronarestriktioner och Googles reklammördande algoritmer var kanske nog för att börja tänja på gränserna.
Christoffer Andersson