FORM. Religionsfenomenologi, smaka på den tungvrickaren. Begreppet härstammar från 1900-talet, det första seklet som det gick att vara religionsvetare utan att tro på Gud. Rumänen Mircea Eliade började vaska ut det religiösas form i sin forskning. Dess fenomen helt enkelt. Härav ordet.
Idéhistorikern och populärfilosofen Alain De Botton fortsatte i sin bok “Religion för ateister” men i mindre dunkla akademiska ordalag att ringa in vad som är det religiösas form. Bägge författarna intresserar sig för begreppet liminalitet i stor utsträckning. Av latinets limes (tröskel). Det handlar om att gå från tillstånd till tillstånd. Känslan av helighet när du passerar genom vapenhuset i en kyrka. Kunskapen om att hålla käften på bibliotek och museer.
Kyrkoplikten är avskaffad, men i dagens helt sekulariserade samhälle borde vi införa en liminalitets-plikt. “Du skall på söndag klockan 12 gå till ett kargt mäktigt rum i din hemkommun. Ni skall vistas där i sublim balans mellan tvång och vila. Du ska bara göra som någon annan säger under några minuter.” Det hela avslutas precis som en gudstjänst med lite ängsliga samförståndsleenden.
Jesper Nordström