VINYL. Jesper Nordström plockar fram en tysk kommunal reklamplatta från 60-talet och funderar över en svunnen tids marknadsföringsmetoder.
Bolmen är en småkommun. Ikeas toalettborste heter också också Bolmen. Detta ville kommunen Bolmen göra något åt och låta sin kommunslogan bli “Mer än en toalettborste”.
Det är kommunsloganhumor helt i linje med “Galen i Säter” eller “When in Europe don’t miss Skurup”.
Men när det inte är humor i denna klass (?) så handlar kommunslogans ofta om framhäva småskalighet och det regionala, hur orten ändå ligger rätt så nära det mer attraktiva om man är beredd att pendla.
Det tänket måste ha legat bakom när staden Steinfurt i nordvästra Tyskland i slutet av 1960-talet gav ut en reklamsingel med regional tågkarta och bilder på både historisk arkitektur och typiska högteknologiska bilder i den sociala ingenjörskonstens anda vid denna tid.
Jag misstänkte att det var en talskiva och att någon ljuv kvinnostämma i stil med svenska ”Fröken Ur” skulle hälsa en välkommen till Steinfurt med en typisk överdriven entusiasm som får en tänka på vilken fantasistad som nu Lars Molins “Kunglig toalett” utspelar sig i. Kort sagt, en småort som inte riktigt bottnar i sitt självförtroende.
Väl hemma visade det sig dock vara jazz av ingen mindre än Horst Fischer och det är väl gott så.
Horst Fischer var en av alla de som det gick tretton på dussinet av i Tyskland. En swingjazzmusiker som gått i tystnad under nazitiden och sen blommade upp med sina upphaussade shower under det tyska ekonomiska undret. Med andra ord en perfekt musiker att koppla till tillväxt och framtidstro. Hör honom här med ”Hot Canary”…