Sara Aldén ‒ lyrisk jazz med texter på liv och död

Musik.
Sara Aldén, jazz, August Björn, Daniel Andersson, jazzmusik, jazzstandards,
Omslaget till Sara Aldéns aktuella album.

JAZZ. ”Sara Aldéns sång är skör och naken, fylld med lyrisk mättnad,” skriver Bo Bjelvehammar, som lyssnat på hennes första fullängdsalbum.

There is no future med Sara Aldén
Prophone Records

Detta är Sara Aldéns första fullängdsalbum, ”There is no future”. Här framträder hon både som sångerska och kompositör, med såväl egen ”There is no Future” musik som arrangerade jazzstandards.

I arrangemangen har hon stor hjälp av sina medmusiker – August Björn på piano och tramporgel, liksom av Daniel Andersson på kontrabas. Bredvid finns tre gästande musiker – Hannes Bennich på saxofon, Johan Björklund på trummor och Malin Kjellgren på harpa.

Det är texter på liv och död, med dystopiska trådar och en väv, som rubbar vår hela existens. Vi slungas ut i tomrum utan fästpunkter och får nöja oss med frågor. För några svar får vi nämligen inte.

Möjligen frågetecken, som klänger runt i en dystopisk tillvaro.

Det finns spår som lindrar hopplösheten som ”Misty”, som kom redan 1954 och ”Somewhere Over the Rainbow”, som sjöngs första gången av Judy Garland, så tidigt som 1938.

Dessa gör att vi kan fortsätta drömma och tro på en ljus och hoppfull framtid.

Sara Aldéns sång är skör och naken, fylld med lyrisk mättnad.

Använd denna bylinebild
BO BJELVEHAMMAR
bo.bjelvehammar@opulens.se

 

 

 

Det senaste från Musik

0 0kr