DEBUTALBUM. Detta är musikaliska berättelser om det som har varit och om det som är, från den djupaste sorg till den ljusaste glädje, skriver Bo Bjelvehammar som lyssnat på Anne Kalmering & Stahlhammer Klezmer Classics skiva Vayter.
Vayter av Anne Kalmering & Stahlhammer Klezmer Classic
Kakafon Records
Vi lever alla med ett kort minne och en bedräglig eftertanke. Minnet sållar och väljer bort. Vi minns inte alltid det viktigaste, inte det med högst relevans. Vi minns det som passar in i vår berättelse. En form av sammanfogning, sammansättning till ett mönster.
Denna musik påminner oss om den judiska kulturen och arvet vi har att förvalta, att ständigt påminna om, att utveckla och att hålla levande. Detta är ett album där judisk folkmusik möter kammarmusik. Ordet Vayter betyder på jiddisch vidare/framåt och är en hyllning till dem som vandrat före med sina sånger och musik.
Detta är musikaliska berättelser om det som har varit och om det som är, från den djupaste sorg till den ljusaste glädje. Ett tungt vemod och en svärta löper bredvid ljus och lekfullhet. Det är högst personliga tolkningar, med själ och hjärta, allt klätt i en dräkt med färgstyrka och poesi.
Anne Kalmering är en sångerska och skådespelerska som här tolkar judiska folksånger i ashkenazisk och sefardisk tradition, i en sång med stor bredd. Men framför allt med en sensuell känsla, skör intimitet, stor närvaro, öppenhet – ömsom lågmäld och ömsom intensiv.
Nu släpper hon ett debutalbum med Stahlhammer Klezmer Classic. I detta kammarmusikaliska möte uppstår både skönhet och musik med själ och känsla.
Instrumenteringen är klassisk i denna genre, fiol, dragspel och cello. Och musikerna är Semmy Stahlhammer, Miriam Oldenburg och Isabel Blommé. Musikerna är lyhört följsamma, musikaliskt skickliga och tillsammans med Anne Kalmering bidrar de till en helgjuten musikalisk insats.
Stahlhammer Klezmer Classic har sina rötter i Stahlhammer Klezmer Orchestra, som spelade i Polen från 1920 till 1939, med bland andra violinisten Semmy Stahlhammers farfar och farbröder. Under kriget sändes musikerna till getton och utrotningsläger tillsammans med andra judar.