Oväntade miljöer har blivit konserttrend

Musik.
Skyddsrummet på restaurang Wasahof i Stockholm har blivit en populär konsertlokal (Bild: Holger Ellgaard)

KONSERTLOKALKER. Under senare år har konserter i ovanliga miljöer blivit allt vanligare. Vinterfest i Mora, där Martin Fröst länge var konstnärlig ledare, arrangerade exempelvis konserter i stans järnhandel. Anna Eklund Tarantino arrangerar en festival i Dala-Floda där bygdens livsmedelsbutik erbjudit inte bara mat utan också italiensk opera. På Södermalm i Stockholm gavs det häromåret operaföreställningar hemma hos folk i vanliga lägenheter, dit publiken fick komma och gå som den ville. I Gävle har den stora gasklockan upplåtits för experimentell opera och resultatet var vidunderligt.

Man skulle kunna säga att ovanliga lokaler numera hör till vanligheterna. Ett nytillskott i Stockholm är restaurang Wasahof, som etablerat sig som en spännande musikscen, med kammarmusik och opera och lite annat smått och gott.

Konserterna äger rum i det gamla skyddsrummet i källaren, kantat av grov sten som i en vinkällare. Här samlades hyresgästerna i början av 1940-talet när det övades för den händelse att kriget skulle nå även Sverige. Nu har lokalen renoverats och blivit en toppmodern restaurang där konceptet gourmetmiddagar—konserter visat sig framgångsrikt (låt vara att akustiken är både hård och snabb).

Själv besökte jag lokalen i april för en ”operamiddag” där enaktsoperan The telephone, med musik och text av italienske Gian Carlo Menotti stod på menyn utöver det som bjöds på tallrikarna. Den i Sverige ganska okända Menotti skrev 28 operor och samarbetade dessutom länge med Samuel Barber. Här lanserades det aktuella verket som Mobilen kort och gott, i översättning av Staffan Liljas som ansvarar för operasatsningen på denna anrika Stockholmsrestaurang.

Musiken har sina ben in den klassiska musiken men är samtidigt svepande modern och här gjordes utmärkta insatser av basbarytonsångaren Staffan Liljas (som sjungit på bland annat Folkoperan och Norrlandsoperan) och den danska sopranen Lona Mohr Villadsen. Alltsammans i effektiv regi av Patrik Bergner och med Lotta Larsson vid pianot (operauppsättningar med orkesterstämmorna transkriberade för piano har framgångsrikt provats på tidigare ”Spaghettioperan” i Stockholm – och inte minst på fantastiska Studiooperan i Paris).

Medan publiken frossade i läckerheter spelades den tragikomiska berättelsen upp: ett par träffas för att äta och dricka (precis som vi i publiken) – och den giftaslystne mannen försöker allt mer irriterat komma till tals med sin älskade – vars mobil ideligen ringer och till slut framstår som en oövervinnelig rival.

En annan ny konsertlokal i Stockholm, men av det lite ”vanligare” slaget , är kongresshallen i Waterfront nära Centralen. Att hallen också fungerar som konsertlokal stod klart i våras när legendaren, numera 74-årige Bob Dylan, var här med sitt band. Vilken extraordinär upplevelse! Dels att få höra Dylan i så småskaligt format men också att få höra ett rockband där varje enskild musiker spelar på högsta nivå och där samspelet är lika tätt som säkert.

 

BJÖRN GUSTAVSSON
bjorn.gustavsson@opulens.se

 

 

 

 

 

 

Alla artiklar av Björn Gustavsson

Björn Gustavsson är verksam som frilansande litteratur-, teater- och musikkritiker, och som kulturskribent och krönikör. Han har gett ut 11 böcker, bl.a. en novellsamling och tre diktsamlingar. Växelvis bosatt i Dalarna och Stockholm.

Det senaste från Musik

0 0kr