Musiken och streamingdöden

Musik.
Collage: C Altgård / Opulens.

SAMTIDSMUSIKEN. Online-konserten kan vara döden för musiklivet. Det handlar inte om det estetiska eller det substitut för den äkta varan som live-konserten trots allt är. Det är de ökade kostnaderna som kan innebära nådastöten. Andreas Engström har spanat ut över samtidsmusiken.

Internet tar ingen plats och kostar inget. Trots att en av vår tids stora lögnbubblor punkteras gång på gång – datorterminaler, elförbrukning, miljön – biter idén sig envetet fast i våra föreställningar. En variation på temat är onlinekonserten. Dagligen översköljs vi av konserterbjudanden där möjligheterna paradoxalt nog vida överstiger utbudet från den tid man själv var tvungen att masa sig till konsertlokalen. Vad gäller mitt främsta intresse, ny konstmusik, finns mer eller mindre bra lösningar. Det är en fråga vad som passar mediet. Om inledningen på pandemin såg en del taffliga arrangemang har det visat sig vad till exempel en stor festival förmår åstadkomma i detta format. Warszawa-hösten från september är ett bra exempel.

Så ser verkligheten ut för hela det samtida musiklivet: konstnärliga, också kreativa, utmaningar, och en vad gäller arbetsinsats och ekonomi enorm börda som det just nu gäller att uthärda så länge det går.

ANDREAS ENGSTRÖM

andreas.engstrom@opulens.se

 

Andreas Engström är musikvetare och verksam som kulturskribent, redaktör, curator och översättare. Specialområden är experimentell musikteater, ljudkonst och konst i offentlig miljö. Han håller ett extra vakande öga på vad som händer i Centraleuropa, Mellanöstern och Sydostasien, och har ett stort intresse för folk- och världsmusik samt subkulturer från hela världen. Andreas är bosatt i Berlin och är där redaktör för den tyska tidskriften Positionen. Texte zur aktuellen Musik.

Det senaste från Musik

0 0kr