MAGI. I den egna kompositionen Midsommar, träder det fram en genuin svensk midsommar med förföriskt ljus, med magiska dofter och kraftfulla rörelser, skriver Bo Bjelvehammar.
Midsommar av Fjarill
Butter & Fly Records
Det känns som ett intåg i sommarhagen att lyssna på Fjarills musik, att slippa ok av arbeten och måsten, att barfota ta sig fram på soldränkta fält, känslan av daggvåt frihet bara växer genom lyssnandet på de tretton spåren.
Fjarill består av Aino Löwenmark, pianist och sångerska och Hanmari Spiegel, violinist. Aino kommer från Tällberg, men bor sedan länge i Hamburg, Hanmari har sina rötter i Sydafrika. Det märks i deras musik, som inte känner några gränser, utan med lätthet och stor spelglädje rör sig över olika zoner.
På det nya albumet Midsommar återvänder Aino Löwenmark till Sverige och vi möter här egna kompositioner, tonsatta dikter av Pär Lagerkvist, klassiska svenska folkvisor, allt i särskilda och personliga arrangemang.
I den egna kompositionen Midsommar, träder det fram en genuin svensk midsommar med förföriskt ljus, med magiska dofter och kraftfulla rörelser. I en värld av drömmar känns sagans skimmer och naturväsen så nära. I denna musikaliska skapelse finns både en stor frihet, ett stort mått av kreativitet och just rörelse. Genom hela albumet härskar en övertygande dynamik.
På spår som Den blomstertid nu kommer och Jag vet en dejlig rosa är det sångens kraft och närvaro, som dominerar, utöver en sinnlig, sånglig närvaro, finns det en sprödhet och en skörhet i framförandet, som ger både ett naket och äkta intryck.
Pär Lagerkvist har tidigare blivit tonsatt, särskilt delar av hans sviter Hjärtats sånger och Aftonland. Det är sällan fri vers, ofta ett språk med folkliga och bibliska toner. Pär Lagerkvist tar sig ofta an livets svåra och stora frågor. Det är med glädje han nu lyfts fram av Fjarill.