JAZZ. “Hannah Svensson visar på visans innerlighet och hudnärhet,” skriver Bo Bjelvehammar.
Snowflakes in december med Hannah Svensson
Ladybird Record/Naxos
Med julen kommer minnen, stämningar och känslor, som har vuxit fram under livets gång. I detta sammanhang är musiken central, alla tänker på låtar som Irving Berlins ”White Christmas” eller James Lord Pierponts ”Jingle Bells”.
Hannah Svensson sångerska, låtskrivare och bildkonstnär har valt ut ett antal klassiska julsånger, tillsammans med titelspåret ”Snowflakes in December, ” som är en egen komposition ger hon både ny och traditionell juljazz. Hon omger sig med de bästa av medmusiker som Sven-Erik Lundeqvist på piano.
Vi drömmer, vi längtar, nära är både det förflutna och framtiden. När julen är nära tänker vi redan på årets första äppelblom eller det första sommarregnet. Det är sant, under hela året lever vi med en obeskrivlig längtan.
Särskilt finns detta i ”Jag vet en dejlig rosa”, där Hannah Svensson visar på visans innerlighet och hudnärhet.
I hela albumet andas det både en magisk närvaro och en lekfull spänst.
Jag lyssnar även på hennes föregående album ”Places and dreams,” också det befäster hennes arbete i frontlinjen i svensk jazz.