SKIVNYTT. Per Gessle, Monica Zetterlund och Stina Nordenstam. Samtliga dyker upp i senaste Kangas klanger när vi tar oss an ny svensk jazz, blues och folkmusik.
Josefine Lindstrands femte soloalbum
Diggar du Stina Nordenstam och David Sylvian, och är nyfiken på svensk jazz? Då kan ”For the Dreamers” (O-Tone Music/Edel, CD/DL) vara något att testa. Det är en atmosfärisk och stämningsmättad musik, där akustiska instrument paras med elektroniska element. Allt väldigt övertygande utfört på detta, Josefine Lindstrands femte soloalbum sedan debuten för halvtannat decennium sedan.
Att den kristallklart klingande skivan spelats i en studio längst ute på kusten vid Ålesund i Norge kanske kan skönjas i den böljande musiken. Ta bara inledande ”Isagel”, där det känns som om en isande vind piskar upp vågor mot klipporna. Aktsamt ackompanjemang bjuds av Jonas Östholm (piano), Gunnar Halle (trumpet), Pär-Ola Landin (kontrabas) och Fredrik Myhr (trummor). Norska tenorsaxofonisten Marius Neset gästar, liksom Lindstrands väl invanda altsaxofonist och klarinettist Thomas Backman.
Josefine Lindstrand visar sig här vara en jazzsångerska och ljudtrixare som kan nå långt utanför gängse genregränser.
Amanda Ginsburgs duett med Per Gessle
Svenska genrekollegan Amanda Ginsburg är även hon en Grammisvinnande, hyllad vokalist och låtskrivare, med en ständigt växande skara beundrare. I fredags kom duetten ”Plåster” där självaste Per Gessle bjudit in henne för en sextiotalsdoftande popschlagerballad.
Amanda Ginsburgs tredje album
På egen hand är Ginsburg aktuell med tredje albumet ”Tur att vi kan skratta” (Ladybird/Naxos, LP/CD/DL). Melodisk vokaljazz med busiga hyss, rytmiskt slagfärdig sång och vardagligt finurliga ordvändningar.
Jazzen varvas med rötter i svensk vistradition och folkmusik; vemod möter värme i Ginsburgs uttryck. När jag lyssnar flimrar de folkligt förankrade Monica Zetterlund och Barbro Hörberg förbi. Filip Ekestubbe på piano känns nästan som en del av Amanda Ginsburgs röst vid det här laget, så samkörda är de – och Ekestubbe har även skrivit musiken till flera spår på skivan. Säsongspassande Stig Dagerman-dikten ”Höst” har han tonsatt i tandem med Ginsburg själv:
”Hur fort blir lönnarna gula, som lyser vår vandring i parken.
Att dö är att resa en smula från grenen till fasta marken…”
Anders Fjelsted på kontrabas och Snorre Kirk på trummor anlägger altanen som sedan täcks av ”Stubbens” lövverk. Även Tobias Wiklunds kornett kommer på besök i en inbjudande, svenskspråkig vokaljazz.
Instrumentaljazz med Adam Forkelid
Instrumentaljazz blir det när pianisten Adam Forkelid styr sin kvartett genom en repertoar av tajt hållen jazz på ”Turning Point” (Prophone/Naxos, CD/DL), andra plattan i rad med samma uppsättning skickliga musiker. Carl Mörner Ringström på elgitarr utmärker sig på flera ställen. Niklas Fernqvist briljerar på kontrabas och Daniel Fredriksson trummar inte sämre.
Forkelid önskar med skivan gestalta en livsresa med alla dess toppar och dalar. Det ger ett varierat intryck som bibehåller intresset lyssningen igenom.
Vilsam musik med Bjarke Falgren & Sönke Meinen
Bjarke Falgren & Sönke Meinen är en duo som skapar välljudande, vilsam musik på ”The Circle” (Edel, CD/DL). Falgren är en fyrfaldig vinnare av Danish Music Award och en verklig hejare på fiol. Tyske duopartnern Sönke Meinen är även han en aktad virtuos, men på akustisk gitarr. Folkmusik, klassisk musik, jazz och pop länkas samman i en sömlös musik som är inbjudande och välljudande utan att bli smörig.
Intim konsert med Eric Bibb
I väntan på Eric Bibbs stundande studioalbum ”In The Real World” rekommenderas ”Live at the Scala Theatre” (Repute/Stony Plain, CD/DL), som fångar den internationellt erkände sångaren och gitarristen livs levande under en intim konsert i Stockholm.
Den här liveplattan är noggrant uttänkt för just detta ändamål. Den USA-födda men i Sverige bosatta musikveteranen Bibb har valt ut tio låtar för att visa ett representativt tvärsnitt av en lång och gedigen karriär. Bluesbaserat men vänligt och atmosfäriskt, ibland nästan som vore självaste Daniel Lanois inblandad. Så är också den alltid lika pålitlige Johan Lindström involverad, ihop med klippor som Esbjörn Hazelius, Lamine Cissokho, Christer Lyssarides, Olle Linder, samt Bibbs vapendragare Glen Scott.
Färsk folkmusik med Mojna
Svensk-norska Mojnas album ”Väntenätter” (Heilo, CD/DL) innehåller alldeles färskt skriven folkmusik från en trio som skivdebuterade för två år sedan under det svåra namnet Eriksson/Myhr/Malmström. Till uppföljaren har trion i stället anammat bandnamnet Mojna.
Musiken är fortfarande i samma anda som på debuten “För sola skin’ på tak” – hyllad av svenska musikmagasinet Lira och på Manifestgalan – men nu ännu ett snäpp mer förtätad i stämningsskapandet. Mojna serverar en gnistrande klar hardingfela i kombination med en melodisk men muskulös basklarinett och en gitarr som ofta närmast agerar bas i låtarna. Inget av instrumenten tar överhanden; det växlas och broderas broderligt och systerligt.
Gitarristen Thomas Eriksson skriver all musik, men Anna Malmströms klarinett och norska Helga Myhrs hardinghyss är minst lika medskapande här. Efter skivans tillkomst har dock Tuva Færden tagit över hardingspelet i Mojna. Det ska bli spännande att höra.
Alla som vill läsa mer om Mojna rekommenderas att leta upp Liras sommarnummer för en omslagsintervju med trion. I den tidningen kan ni även kontinuerligt läsa flera av mina musiktexter.