JULSKIVOR. Julen förenar den klassiska Wilmer X-sättningen. På tre olika håll förvisso, men ändå. Kangas klanger rockar runt granen och gråter i julölen, men försöker ändå bete sig som folk.
Ella Ruth Institutet är det lilla skivbolaget i Stockholm som sedan 2018 släpper musik för dig som inte tycker att det räcker med blott David Ritschard. Etiketten släpper skivor med många mindre kända svenska akter som gör americana-, country- och roots-klingande musik, och drivs av mästerfotografen Johan Bergmark i tandem med artisten Eric Palmqwist, bekant från bandet EP’s Trailer Park.
Nya dubbelabumet ”This Is All The Snow You Get, Vol 1” (Ella Ruth Institutet, CD/DL) är ett ambitiöst och kanske smått dumdristigt projekt. Vilken tur då, att det är ett så tjusigt julalbum, griljerat med helt nyskrivna, egenkomponerade låtar från artister som Rebecka Sandberg, The Green Line Travellers, H. Self, The Satchel Kid och gamle Wilmer X-aren Stefan Björk. En annan gammal bandkamrat dyker också upp: Ossler medverkar på två av skivans mörkare spår, ihop med dottern Sole respektive Henrik Meierkord.
Tjusigt, skrev jag, men här finns ingen glamour. Julens avigsidor belyses med mobilens ficklampa snarare än med någon dyrt designad julstjärna. De enda luckorna som öppnas i den här kalendern är minnesluckorna. Moloken country och alkohol-osande americana dominerar, med någon avstickare till glöggpop och ambient-landskap. Extra poäng måste utdelas till Daniel Hollow för låttiteln ”An In-Law Christmas Carol” och till Rebecka Sandberg för ”Nu är det jul igen (så fly för ditt liv)”.
Julsingel med Wilmer X
På tal om Wilmer X har de återvändande trotjänarna släppt en julsingel. ”Jorden runt i jul” (Universal, 7”/DL) är gladlynt Nisse Hellberg-pop av klassiskt snitt medan baksidans ”Nya planer för jul” är aningen mer blåtonad, med huvudpersonens brustna hjärta i ensamhetens kranka ljus. Den senare låten släpptes digitalt redan förra julen, men nu finns de båda låtarna på en julig vinylsingel.
Vintrigt med Ulf Lundell
Wilmers gamla EMI-kollega Ulf Lundell samlar vintriga sånger från de senaste 45 åren på ”Rött guld” (Parlophone/Warner, LP/CD/DL). Nationalbarden har valt ut nio jul- och vintersånger från förr, och slänger med fyra nyinspelningar med en kargare julstämning än på de flesta andra julplattor.
Här finns ensamma män, skilsmässor och en hård vinter. Faktum är att Lundells uttryck passar väldigt bra in på årstiden, och även den som ibland har svårt för mannens mer svulstigt bredbenta rockförsök kan hitta många guldkorn här.
”Snart kommer änglarna att landa” är smakligt nyinspelad med en 22 man stark stråkorkester. “Snön faller och vi med den”, “Vinterland”, “Låt det snöa”, “Stockholm i december” och en del mindre kända Lundell-låtar skapar en eftertänksam julstämning.
Glöggkompaniets julskiva
Ytterligare något helt annat får vi i koppen när Agnes Åhlund, Thor Ahlgren, Emma Engström och de andra i Glöggkompaniet firar tio årsjubileum.
Göteborgsbandet serverar traditionella och välkända julvisor i folkmusikalisk ton på ”Decennium” (Egen utgivning, DL).
En sex spår kort EP där den svenska folktonen möter inslag av jazz, salsa, grekisk bouzouki, och amerikansk old-time.
Allt i fryntlig, akustisk musikdräkt, där lutor, durspel och säckpipa samsas med fiol och kontrabas.
”Auld Lang Syne” syresätts medelst säckpipa, ”Jag fångade en räv en dag” är hejig värre, och i övrigt ryms allt från Bill Monroes bluegrassklassiker ”Christmas Time’s a Comin’” till staffansvisor.
Eliza Carthy & Jon Bodens ”Glad Christmas Comes”
Den som är sugen på brittisk folkmusik med autentisk touch kan närma sig Eliza Carthy & Jon Bodens ”Glad Christmas Comes” (Hudson, LP/CD/DL). Två framstående företrädare för folkscenen går ihop för en skivpremiär som duo. Eliza Carthy har tilldelats Brittiska imperieorden MBE för sina insatser och Jon Boden är en av huvudmännen i gruppen Bellowhead.
Här varvas äldre julsånger med nyare alster, och utan att veta om att Shane MacGowan skulle gå bort har duon spelat in en tämligen tradfolk-betonad version av hans nutida klassiker ”Fairytale of New York”, spetsad med morrisdancing.
Julen blir inte naket vackrare än ”In The Bleak Midwinter”. Inga bjällror, inget krimskrams, bara bästa blåset och så Eliza Carthys så högst mänskliga stämma på det.
Julskiva i folkton med A Winter Union
Andra väl meriterade musiker från den brittiska folkscenen möter vi i konstellationen A Winter Union, som består av medlemmar från Gilmore & Roberts, Hannah Sanders & Ben Savage och The Willows. På ”Sooner After solstice – A Transatlantic Folk Christmas” (Sungrazing, CD/DL) spelar kvintetten nykomponerat, tolkar traditionella julsånger och slänger dessutom in allt från Townes Van Zandt till Jethro Tull. Allt på ett akustiskt, juligt vis, med stämningsfull stämsång och medryckande musikalitet.
Kate Rusbys julskiva nummer sju
En annan brittisk folkmusikant som diggar julen är den hemmavid synnerligen populära Kate Rusby. Med ”Light years” (Pure, LP/CD/DL) är den Mercury Prize-nominerade artisten nu uppe i julalbum nummer sju. Skivan släpps i samband med Rusbys 50-årsdag och innehåller både välkända julklassiker och helt nykomponerade sånger på samma tema.
På ”The Moon Shines Bright” sjunger Alison Krauss och Ron Block ljuvliga harmonier. Kate Rusbys skiva låter aningen modernare än de två nyss nämnda brittfolk-vaxen, och hon har också nyligen fått den fina utmärkelsen English Folk Dance & Song Society Gold Badge.
Rusbys version av ”It’s the Most Wonderful Time of the Year” är en av årets snällaste men ändå aptitliga versioner av en gammal juldänga.
Akustiskt med Joe Mullins & The Radio Ramblers
Akustisk ljudbild bjuds på ”Because It’s Christmas Time” (Billy Blue, CD/DL), julskivan från Joe Mullins & The Radio Ramblers. Mullins män utnämndes 2019 till Entertainers of the Year av International Bluegrass Music Association (IBMA) och levererar en säker bluegrass-variant av julfirandet.
Joe Mullins är en intressant figur. Han producerade skivan ”Industrial Strength Bluegrass” för ansedda Smithsonian Folkways Recordings, som möttes av pressrosor och priser, och är värd för radioprogrammet Front Porch Fellowship som finns på webben.
Christian Sands lyckas bra med julkänslan
Jazzpianisten Christian Sands, känd från sitt spelande bakom Christian McBride, lyckas bra med julkänslan på ”Christmas Stories” (Mack Avenue, LP/CD/DL). En väldigt varierad skiva som ändå hänger ihop, trots vissa oväntade utflykter. Det ser inte minst medmusiker som saxofonisten Jimmy Greene och vibb-höjande vibrafonisten Stefon Harris till.
Bland låtarna finns ”Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow!,” “Have Yourself a Merry Little Christmas,” “Silent Night,” “Jingle Bells,” och “God Rest Ye Merry Gentlemen.” Säcken knyts ihop med en vilsam, mogen och stråk-beklädd tagning av ”Last Christmas”.
Souligt countrystänkta berättelser
En stor Kangas-favorit är The Delines från Portland, Oregon. Bandet där Babel-bekanta författaren Willy Vlautin skapar souligt countrystänkta berättelser som är mer Raymond Carver än Carter Family. Realism av det mänskliga, kantnaggade slaget i en fantastisk musikalisk form, ofta med en doft av Hi Records.
Julsingeln ”Christmas in Atlantis” (Decor, 7”/DL) är ett välkommet inslag i julmusikfloran, men kanske ingen av The Delines mer drabbande stunder.
Det är egentligen bara titeln och texten som skvallrar om att det handlar om högtiden.
Baksidans ”San Leandro Lament” är en stilla, pianobaserad instrumentallåt.
Punkig julsingel med Captain Sensible och Paul Gray
Mindre stillsamma är The Sensible Gray Cells. Punkiga åldersmännen Captain Sensible och Paul Gray från The Damned slår sig samman med gamla Johnny Moped-polaren Martin Parrott för julsingeln ”A Stupid Christmas”/”Keep It To Yourself” (Damaged Goods, 7”/DL), som lika gärna skulle kunna varit just The Damned. En snygg bagatell med de välbekanta tongångarna från dessa herrar, fast med mer betoning på psych och garagerock. Särskilt B-sidan är lätt att föreställa sig med Damned-fanset Ebbot vid mikrofonen.