HÅRT OCH LYRISKT. Jazzstjärnan Filip Ekestubbe har släppt en debutskiva, On a clear day, med såväl hårda klanger som förtätade, lyriska sjok. Bo Bjelvehammar har lyssnat.
On a clear day av Filip Ekestubbe trio
Prophone Records (Naxos)
Filip Ekestubbe tillhör den nya svenska generationen av jazzstjärnor, i mer än tio år har han uppmärksammats i skilda sammanhang, tillsammans som med Peter Asplund och Edda Magnason, men även i udda samarbeten, som förband till Bo-Kaspers.
Nu släpper han sin debutskiva, On a clear day med sin pianotrio med Niklas Fernqvist på bas och Daniel Fredriksson på trummor. En samspelt och eminent trio.
Materialet är i huvudsak standards från den stora amerikanska sångboken, här finns både låtar av George Gershwin och Charlie Parker, men även ett par egna blueskompositioner av Fredrik Ekestubbe, särskilt Blues on top biter sig fast vid lyssnandet.
[CONTACT_FORM_TO_EMAIL id=”2″]
Skivan innehåller nio spår och det finns i standardrepertoaren en trohet mot originalet, men även en tolkningsfrihet och en lätt självständighet. Trion är öppen och generös mot skilda stilar och genrer. Allt har en svängig och variationsrik rytmik och en klockren timing när det gäller anslag och helhet.
Framför allt finns det i hela produktionen en lätthet och en kontrollerad variation från hårda klanger till förtätade, lyriska sjok. Över allt vilar Oscar Petersons ande och blåser liv i det mesta!