TONKONST. Bo Bjelvehammar har lyssnat på “Musik i Bellmans hus” och konstaterar att det är ett album präglat av lätthet och elegans.
Musik i Bellmans hus
Carl Michael Bellman – musik
Åke Uddén – arrangemang
Daphne/Naxos
Inspelningen är gjord i det hus som Bellman bodde i början av 1770 -talet, det ligger på Urvädersgränd i Stockholm. Det ger ju en särskild tidsfärg åt albumet.
I såväl epistlar som sånger visade Bellman sin briljans både som poet och tonkonstnär. I hans tillfällighetskommentarer ingår skaldekonst och tonkonst en förening för att tala med tidens språk.
Inspirationen kom från aktualiteter kring honom såväl från operor som från folkliga visor. Det går ofta att avläsa bibeltexter som utgångspunkter i hans diktning. Han har ofta en karaktär av satir och komik både i sina pastorala skildringar, men även i sina mera burleska sånger
Men han är framför allt en samtidsskildrare av rang. Och en banbrytare i svensk vistradition.
Instrumentsättningen speglar väl Bellmans klangvärld. Jag vill gärna nämna de eminenta musikerna – alla; Andreas E. Olsson, baryton, Bengt Rosengren, oboe, Nils-Erik Sparf, violin, Lena Thyregård – Lysell, cello, Eelis Malmivitta, horn, Bernt Lysell, viola och Hans Ove Olsson cembalo och pukor.
Alla leder oss med lätthet och elegans genom en särdeles god Bellmanproduktion.