
VÄRLDSMUSIK. Bo Bjelvehammar har lyssnat på GAO:s debutalbum och uppskattar den dynamiska världsmusiken från Göteborg.
Sound de Göteborg med GAO (Göteborgs Alternativa Orkester)
Kakafon Records
Vi tänker och reflekterar en stund över de tre bokstäverna GAO – möjligen hamnar vi långt ute på havet nära Galapagosöarna, eller i det inre av Afrika – där existerar en plats med det namnet. Eller så är det en förkortning av orden – geologi, arktis och ocean.
Nu var det där bara skämtsamma spekulationer. I det här specifika fallet handlar det alltså om Göteborgs Alternativa Orkester. En klunga på nästan trettio musiker med olika traditioner och bakgrunder.
De är bosatta i Göteborg med omnejd. De har levt som band i tio år och detta är deras debutalbum, ”Sound de Göteborg”.
Det vimlar av alla möjliga instrument. Det saknas inte bouzouki, marimba, inte heller harpa och detta ger en skimrande egensinnighet åt produktionen. En stor förtjänst i detta har bandets konstnärlige ledare Jorge Alcaide.
Det är svårt att genrebestämma produktionen, jag föredrar ordet världsmusik, om det nu ska vara så nödvändigt att bestämma fack och tillhörighet.
Stora inspirationskällor finns inom både konstmusik och folkmusik. Tonspråket hör ibland hemma i Västafrika och ibland i Latinamerika. Framför allt är det detta gränsöverskridande, det kreativt kaotiska och det fantasifulla, som dominerar.
Och så dynamiken, den ständiga rörelsen, som inte sällan gränsar till lekfullhet. Något att lyssna till, gång på gång!

bo.bjelvehammar@opulens.se