Cirkus som evighetsmaskin och utforskande av rum-tid

Musik.
På scen befinner sig Cirkus Cirkör, det svenska nycirkuskompaniet vars egensinniga mix av humor, uppdaterad rekvisita och nya former av halsbrytande akrobatik redan för ett par decennier sen gav dem ett signum. Till detta klingar musik av Philip Glass. Foto: Mats Bäcker

OPERA. Det har kallats århundrades svenska operahändelse och det är på sätt och vis inte en överdrift. Malmöoperans uppsättning av Circus Days and Nights etablerar cirkusen som en radikal scenkonst, menar Andreas Engström.

Circus days and nights. Malmö Opera (livestreamad föreställning). Musik: Philip Glass. Libretto: David Henry Hwang och Tilde Björfors, efter dikter av Robert Lax. Regi & koncept: Tilde Björfors. Medverkande: Elin Rombo, Jakob Högström, Karolina Blixt, Simon Wiborn, Nikolas Pulka, Aaron Hakala, Andreas De Ryck, Methinee Wongtrakoon, med flera. Minna Weurlander med ensemble samt Malmö Operakör. Scenografi & kostym: Magdalena Åberg.

På scen befinner sig Cirkus Cirkör, det svenska nycirkuskompaniet vars egensinniga mix av humor, uppdaterad rekvisita och nya former av halsbrytande akrobatik redan för ett par decennier sen gav dem ett signum. Till detta klingar musik av Philip Glass, som i det ”allmänna medvetandet” nog ses som en av de största tonsättarna det senaste halvseklet, inte minst genom sin insats inom operakonsten.

Circus days and nights. Malmö Opera (livestreamad föreställning). Musik: Philip Glass. Libretto: David Henry Hwang och Tilde Björfors, efter dikter av Robert Lax. Regi & koncept: Tilde Björfors. Medverkande: Elin Rombo, Jakob Högström, Karolina Blixt, Simon Wiborn, Nikolas Pulka, Aaron Hakala, Andreas De Ryck, Methinee Wongtrakoon, med flera. Minna Weurlander med ensemble samt Malmö Operakör. Scenografi & kostym: Magdalena Åberg.
Använd denna byline!
ANDREAS ENGSTRÖM
andreas.engstrom@opulens.se

Andreas Engström är musikvetare och verksam som kulturskribent, redaktör, curator och översättare. Specialområden är experimentell musikteater, ljudkonst och konst i offentlig miljö. Han håller ett extra vakande öga på vad som händer i Centraleuropa, Mellanöstern och Sydostasien, och har ett stort intresse för folk- och världsmusik samt subkulturer från hela världen. Andreas är bosatt i Berlin och är där redaktör för den tyska tidskriften Positionen. Texte zur aktuellen Musik.

Det senaste från Musik

0 0kr