I SAMARBETE MED PARTNER. Konserter med världsstjärnor säljer sig själva och kräver inte särskilt mycket jobb för att nå ut till målgruppen. Mindre kulturevenemang, däremot, ställer högre krav på dig som marknadsförings- eller pressansvarig, inte minst då budgeten sällan är särskilt generös. Här sammanställer vi några tips på hur du ska tänka när det är dags att marknadsföra utställningar, författarbesök och andra kulturevenemang.
Det sägs att alla goda ting är tre, så i den här texten går vi igenom en trestegsmetod för att skapa publicitet kring ditt event – utan att budgeten drar iväg:
- Skapa en strategisk plan
- Jobba med personligt säljande och relationsmarknadsföring
- Sprid budskapet på internet
1. Gör en plan!
Det låter självklart, men faktum är att många kulturinstitutioner faller redan på den här punkten. Brist på resurser leder ofta till förhastade försök att göra lite av allt på samma gång, men på sikt kan en genomtänkt plan spara både tid och pengar.
Först och främst bör du tänka igenom ditt events målsättning och syfte. Handlar det om att belysa ett särskilt tema, jobbar du i samarbete med en välgörenhetsorganisation, eller vill du fira en person eller ny release? Det här handlar om att sätta tonen rätt. Är budskapet allvarligt så bör det framgå tydligt, men en festlig kväll kan få en extra exklusiv touch med färgglada affischer, snygga inbjudningar och VIP-biljetter, och andra väldesignade tryckmaterial.
När du är på det klara med din målsättning bör du identifiera målgruppen samt ta read på var de befinner sig. Sedan handlar det förstås om att uttrycka ditt budskap tydligt och träffsäkert på ett sätt som tilltalar just din målgrupp.
2. Fokusera på personer och relationer
Studier har visat att ekonomiska och personella förutsättningar gör att många kulturella institutioner kompromissar med marknadsföringen av sina evenemang. Ett resultat blir att de vänder sig till en alltför stor publik, medan personligt säljande och relationsmarknadsföring egentligen tros vara mer effektivt i sammanhanget. Samtliga biblioteksanvändare kommer inte vara intresserade av ett författarbesök med en barnboksförfattare, och ett konstmuseum har sannolikt en större publik än den marknadsnisch en feministisk guerillakonstnär representerar.
Tänk på din målgrupp och fundera på deras intressen, var de rör sig, hur gamla de är och vilka medier de använder sig av. Om ditt evenemang är väldigt nischat kan det vara värt att ta ut en annons i en relevant tidskrift. Kanske finns det andra platser eller evenemang där du kan dela ut flyers? Om målgruppen är aningen bredare kan din ton och ditt formspråk hjälpa dig att hitta rätt, kanske med affischer på ditt museum eller bibliotek med symboler, grafisk formgivning och språk som gör att just den aktuella målgruppen hajar till.
Om du redan har epostadresser till målgruppen kan du använda dig av epostmarknadsföring. Det finns en förlegad uppfattning om att marknadsföring av kultur är något fult, men det säger förhoppningsvis sig självt att ett event utan besökare är slöseri med tid, och hur ska din publik kunna hitta dig om du inte informerar dem om vad som händer framöver? En nischad publik kan tvärtom känna sig sedd och utvald om du skickar en personlig inbjudan, eller varför inte en festlig VIP-biljett med guldkant?
3. Sprid ordet på internet
Det finns knappt ett födelsedagskalas utan ett eget Facebook-event nuförtiden, men det betyder inte att din utställning eller läsning inte förtjänar detsamma. Som press- eller marknadsföringsansvarig kan du dock använda dig av sofistikerade verktyg som hjälper dig att nå rätt målgrupp när du publicerar ditt event. Du kan använda uppgifter från ditt CRM, fokusera på en viss åldersgrupp eller rikta dig till de som besökt särskilda webbplatser.
Vet du med dig att din målgrupp brukar googla din organisations namn eller namnet på en särskild konstnär eller liknande? Med Google Adwords kan du betala för relevanta sökord och publicera annonser om ditt evenemang. På LinkedIn kan du vara mer personlig och helt enkelt bjuda in individer, eller varför inte kontakta en lokal eller relevant reporter och förklara varför just deras tidskrift bör skriva om ert evenemang? Just LinkedIn kan vara väldigt effektivt när det gäller relationsmarknadsföring i en professionell kapacitet, då många är där just för att bli sedda och bekräftade i sitt yrke.
Har du en epostlista ska du givetvis använda dig av den. Om dina kontakter är existerande kunder kanske du kan erbjuda rabatt på biljettpriset, och om besöksantalet är väldigt begränsat kan du ge dem exklusiv förhandsbokning. Med rätt ton och träffsäker design så stärker det kundrelationen – oavsett om de kan komma på just det här eventet eller inte.