SPRÅKLÅDAN. Vi fick in en fråga där jag bryter principen att publicera frågan rakt av. Den kommer nämligen från en marknadsansvarig på ett vårdföretag. På sätt och vis avslöjas en spricka som inte är bra för varumärkesbyggandet.
Det är en fråga från en Ulrica som undrar om det är bäst att skriva att ”inom x har cancervården förbättrats” eller ”på x har cancervården förbättrats”. Svaret är att båda fungerar, beroende på vad man syftar på.
Vi kan tänka oss en småstad där en vaktmästare får frågan var han jobbar och han svarar ”på skolan”. Detta för att visa att det inte är simhallen eller kommunhuset där han bryter proppar och kittar fönster.
I samma småstad får en lärare frågan och säger ”inom skolan” då hen vill poängtera att det just är lärare som är jobbet, om det sen är högstadiet på Storgatan eller gymnasiet på Kungsgatan är av mindre vikt.
Jag vågar säga att du Ulrica ska använda dig av formuleringen ”Inom…” då det antagligen är syftet att marknadsföra hela organisationen och inte bara den och den vårdinrättningen på en viss plats, med undertexten att det finns en bra företagskultur inom organisationen oberoende av vilket sjukhus det gäller.