Språklådan: Hur får företagen sina namn?

Litteratur/Kultur.

Hejsan! Jag tycker det är intressant med marknadsföring och undrar om det finns någon mall eller psykologisk aspekt angående hur man ger företag namn? Jag tycker det spretar något oerhört. / En undrande Marcus

 

HAR DU OCKSÅ EN SPRÅKLIG FUNDERING? STÄLL DIN FRÅGA TILL: sprakladan@opulens.se

Hej själv! Ja, det går nog att tala om en form av mall eller mönster och kanske finns det ibland ett visst mått av psykologi med i bilden. Dock är det inte alltid så.

När jag själv högst ovetenskapligt tänker efter verkar det vara som att ju mer handgripligt konkret företagets bransch är ju enklare blir oftast namnvalet.

Ta till exempel Mickes bilservice och jämför med Stockholmsbaserade Fishtank. Det ena fattar vi ganska enkelt men vad gör Fishtank? Företaget har bland annat haft för avsikt att ge ut ett slags coffetable-version av Gamla testamentet med foton tagna av kända fotografer. Bland annat med supermodellerna Marcus Schenkenberg och Claudia Schiffer som Adam och Eva.

När Fishtanks representant, iförd en rosa pikétröja, malde på i tv om varför företaget inte lyckades med projektet blev det verklig floskelbingo. Regeln bakom detta? Att ju mer ut-i-det-blå en företagsidé är ju flashigare blir språket runt företaget. Allt medan MickeMickes bilservice fortsätter byta bromsar och kolla spindelleden utan större åthävor.

I mer högstatusbetonade branscher kan vi också se att till exempel advokatbyråer ofta siktar på ett enkelt och gediget namn för att framstå som pålitliga och seriösa. Detta görs ofta genom att sätta ihop grundarnas efternamn.

Visst känns det pålitligt att låta Nyström & Jonsson sköta bouppteckningen? Det ger mer en bild av mörk kostym och jordkontakt än uppknäppt rosa skjorta och provisionslön á la Stureplan, så att säga.

JESPER NORDSTRÖM
jesper.nordstrom@opulens.se

Jesper Nordström är kulturskribent med inriktning på litteratur och idéhistoria, med särskilt intresse för modern poesi och tysk prosa. Han har även gjort resereportage från Berlin och Köpenhamn med inriktning på arkitekturhistoria.

Det senaste från Kultur

0 0kr