STORFÖRETAG. “Alla borde läsa ‘Folkrepubliken Walmart’! Det är en ideologiskt utmanande och tankediger bok, med väsentliga frågor i centrum”, skriver Carsten Palmer Schale.
Folkrepubliken Walmart. Hur de globala storföretagen lägger grunden till socialismen.
Av Leigh Phillips & Michal Rozworski
Verbal förlag
Tänk på detta. Att det finns saker som är nyttiga, men inte lönsamma, och att det finns saker som är lönsamma men onyttiga. Att det finns saker som är såväl nyttiga som lönsamma, och saker som är varken nyttiga eller lönsamma. För profithungriga företag är naturligtvis både det nyttiga och det onyttiga – som är lönsamt – av stort intresse. För samhället i stort är det som är nyttigt och lönsamt viktigt och bra, men även det som ur krass ekonomisk synpunkt är nyttigt men olönsamt.
Tänk på detta. Att marknaden och den planerade ekonomin i förstone – i ljuset av myten om Adam Smiths ”osynliga hand” – kolliderar med varandra. Att den planerade ekonomin har sina åtminstone ideologiska rötter i människors behov, medan marknadens magiska mekanismer handlar om vinnare och förlorare. Att den offentliga sektorn planerar, medan den privata sektorn inte gör det. Men den privata sektorn gör ju just det!
Tänk på detta. Att det funnits, och finns, centraliserad och auktoritär planering – exempelvis i det forna Sovjetunionen och i de nu existerande gigantiska företagen av Walmarts och Ikeas typ – men att vi samtidigt åtminstone kan hysa visioner om någon form av demokratisk planering i såväl lokala som regionala och globala versioner.
Phillips och Rozworski skriver spänstigt om planering kontra marknad från de stora mesopotamiska kulturerna över Adam Smith till och med idag. Man finner då bland annat, att Walmart (och liknande företag) planerar synnerligen intensivt, men naturligtvis med den ekonomiska vinsten för ögonen, och så skickligt att de något paradoxalt lyckas få kapitalismen att likt en självdestruktiv orm bita sig själv i svansen. Det vill säga, så att man övergår från att vara ett megaföretag på en konkurrensutsatt marknad till att bli ett allsmäktigt företag med marknaden, men inte vinsten, satt ur spel. Planering fungerar alltså: det är något som Phillips och Rozworski återkommer till som ett mantra. Men Walmarts planering är auktoritär, vinstinriktad och osolidarisk. En spegelvänd idé vore då att försöka skapa en solidarisk och demokratisk planering på global nivå, med rötterna i människors grundläggande behov.
Denna idé och strävan torde dock, än så länge, vara en utopisk sådan. Likafullt, menar Phillips och Rozworski, är den givetvis värd att omhuldas. Med Walmart som exempel, men med den globala rättvisan som mål. Walmart, påpekar författarna ideligen med emfas, är givetvis i sig något mycket negativt – men detta att man visat att planering fungerar, är essensen i deras resonemang.
Den stora frågan är dock hur och med vilka aktörer som den positiva versionen av Walmart – den globala och demokratiskt styrda planeringen och allokeringen av gott – i praktiken skall komma till stånd? Här kommer man av och till in på ”big data”, datateknologi och olika aktörskonstellationer eller centrala aktörer av rang. Här nämns, eller antyds, FN, EU, nationsöverskridande samarbeten och så vidare – utan att kunna ge ett svar. Med målet att skapa någon form av ”global socialism” med demokratin i förarsätet.
Som alltmer intresserad läsare, är det också lösningen på denna ekvation man åstundar och väntar på. På sista sidan kommer man dock fram till att detta är ämnet för en annan bok – kanske nästa?
Oavsett detta kan jag inte annat säga, än att Phillips och Rozworskis bok är synnerligen stimulerande. Alla borde läsa ”Folkrepubliken Walmart”! Det är en ideologiskt utmanande och tankediger bok, med väsentliga frågor i centrum.