TROVÄRDIGHETSPROBLEM. Trots både humor, mörker och en stadig fot i samtiden har boken svårt att lyfta. Trovärdigheten är det största problemet, skriver Camilla Carnmo som läst Maria Maunsbachs nya roman.
Hit, men inte längre av Maria Maunsbach
Brombergs förlag
Maria Maunsbach skriver om Malmö. Hon skrev om Malmö i sin debut Bara ha roligt och även den svåra tvåan, Hit, men inte längre utspelar sig där. Men där både staden och karaktärerna levde och pulserade i Bara ha roligt så är det (sorry!) inte lika roligt längre.
En 30-something kvinnlig huvudperson som gillar att laga mat och saknar kärlek är också gemensamma nämnare.
I Bara ha roligt fick vi en vidöppen historia om att dejta på 2010-talet. Fester, fylla och Möllan. Tinder, fomo (fear of missing out) och utbytbarhet. Men längtan efter kärlek är förstås konstant, även om vägen dit har digitaliserats och fyllts av konsumenttänkande.
I Hit, men inte längre har Margit tråkigt i sin relation. Hon vill inte vara där hon är, med mannen hon bor med och hon vill verkligen inte skaffa barn med honom. Så vad göra? Jo, åka till Stockholm och försöka vara otrogen förstås. Det går inte enligt plan och Margit återvänder till Malmö med en begynnande depression och får allt svårare att bry sig om sitt jobb på socialförvaltningens avdelning för ekonomiskt bistånd.
Trots både humor, mörker och en stadig fot i samtiden har boken svårt att lyfta. Trovärdigheten är det största problemet. Margit är svår att tro på.
Berättelsen har ett driv framåt, men stilen är mer redovisande än gestaltande, inte alls så levande som i debuten. Jag gillade verkligen Bara ha roligt och hoppas Maria Maunsbach hittar tillbaka till sitt lätta handlag och sin vassa blick i nästa bok.