LITTERÄR PLATTFORM. Clemens Altgård rapporterar från Malmötxt 10, där Signe Gjessing och Elis Burrau stod för uppläsningar.
Det finns i dag ett antal återkommande träffpunkter i Malmö för alla som är intresserade av att uppleva litteratur i form av liveuppläsning, till exempel Malmötxt, Poeten på hörnet och Östervärns antikvariat. Nämnas bör förstås också Författarscenen på stadsbiblioteket, där internationellt kända författare ofta framträder. (I januari var till exempel den turkiska författaren Asli Erdogan där för ett samtal med Carsten Jensen.)
Nöjesguiden utsåg nyligen Malmötxt till Malmöpristagare i kategorin årets text med motiveringen ”En av våra bäst kuraterade plattformar för ny text. Har ett oerhört starkt 2017 bakom sig och lär även i fortsättningen vara av högsta relevans för den som intresserar sig det minsta för smarta röster ur samtiden.” Övriga nominerade var för övrigt Trosa & Lyrik och Ortens bästa poet.
Den första dagen i februari var det dags för den tionde upplagan av Malmötxt med tre mycket intressanta namn på affischen: Signe Gjessing, Elis Burrau och Chris Kraus. Eftersom Kraus bor i Los Angeles, var det tänkt att hon skulle medverka via Skype. Dessvärre blev det inte så på grund av något slags missförstånd angående tiden. Men både Signe Gjessing och Elis Burrau gjorde så se- och hörvärda uppläsningar att det ändå blev en minnesvärd kväll.
Dessutom finns det alltid ett inslag av publikmedverkan på Malmötxt. Den som vill gå upp på scenen får skriva upp sig på en lista, och så kombineras de etablerade författarnas framträdanden med uppläsare från publiken. Det ger evenemanget en speciell dynamik. Det är nämligen påfallande att många av dem som anmäler sitt intresse har en stil som för tankarna till poetry slam. Jag tänker också att poetry slam precis som punken en gång uppstod som svar på en alltför långt driven elitism. När avståndet mellan artist och publik blev så stort att kontakten gick förlorad var det till slut några i publiken som skapade något annat och nytt för sig själva. När dessa i sin tur ställde sig på scenen och lockade publik var förändringen ett faktum. År 2018 ter sig den här mixen av etablerade författare och okända namn helt naturlig. Det är en bra förutsättning för en fortsatt livaktig lokal litteraturscen.
För svenska lyrikläsare är Signe Gjessing förmodligen mest känd genom Ann Jäderlunds översättning av debutboken Ud i det u-løse — Ut i det o-lösa. Sedan har Gjessing utkommit med ytterligare två böcker: Blaffende rum nænnende alt (2015) och Ideale begivenheder (2017). Som uppläsare har Gjessing en total scennärvaro. Hon läser med en förbluffande intensitet, där röstens skiftande tonlägen starkt framhäver det musikaliska draget i dikterna.
När Elis Burrau så ställer sig på scenen för att läsa ur sin aktuella roman Karismasamhället är det också fråga om en författare som agerar med en påtaglig scenvana, men också med en påfallande avslappnad attityd som fullt ut korresponderar med texten som läses upp. Karismasamhället är så långt från en konventionell roman som det går att komma, och Burrau har valt ut ett par textpassager som utmärkt väl speglar det ironiskt provokativa innehållet.
Så även utan Chris Kraus medverkan blir Malmötxt 10 ett evenemang som fyller ut hela kvällen med liveläsningar, och i pauserna mingel vid baren, i den fullsatta lokalen på Inkonst. Jag gör reflektionen att det är just så här dynamiskt jag vill att ett lokalt litterärt arrangemang ska vara.