RESA. “Bokens största poäng är att den väcker lusten att resa, samtidigt som den visar hur enkelt det kan vara att ta tåget dit man önskar i vårt vackra och varierade land”, skriver Erik Cardelús om nyutkomna Längs spåret: tågluffa genom Sverige.
Längs spåret: tågluffa genom Sverige
Red: Anders Falkirk
Brombergs förlag
Att framtiden verkar mer tågbunden än flygbunden, är inget djärvt påstående. Inte minst då dagens coronakris, klimatkris och ekonomiska kris har fått många att uppvärdera det som finns i närheten.
Svemester, hemester och staycation – kärt barn har många namn. Dessutom kan en tågsemester på hemmaplan innebära en viktig stöttning för alla näringsidkare runt om i vårt avlånga land.
En utmärkt hjälpreda för tågresandet i hemlandet erbjuds i den nyutkomna boken Längs spåret. I den behändigt tunna och läckert illustrerade boken medverkar ett tiotal skribenter, många med speciella och nära relationer till de landskap som beskrivs. I sex kapitel täcks vårt avlånga land i lämpliga tågluffarrutter, från söder till norr. Boken är utgiven på Brombergs i samarbete med SJ.
Allt börjar i Blekinge, i den unika världsarvsstaden Karlskrona, anlagd 1680 och med en historiskt unik örlogsmiljö och en synnerligen vacker skärgård. Tågfärden går vidare till Skåne, till sundets pärla Helsingborg och det multikulturella Malmö. I boken ges förslag på allt ifrån krog- och caféhäng till tuffa turer på mountainbike och vandringar i nationalparker.
Även Helsingör – på andra sidan sundet – är värt ett besök, inte minst lockar Kronoborgs slott om man håller sin Hamlet högt. Här finns guidade turer att gå i det kända världsarvsslottet. De klassiska badorterna Varberg och Falkenberg finns också med, men också intressanta kulturmuseer i den forna textilstaden Borås.
Nästa rutt utgår från Göteborg – med bland annat Majorna, krogarna, Liseberg och stadslivet i fokus. Nästa stopp blir Bohuslän, med kala klippor, fiskebyar och det saltstänkta havet. Rutten avslutas i Värmland, då med förslag på flottfärd ner för Klarälven och sommarland i Sunne.
De unikt vackra och välbevarade industrilandskapen i Norrköping och de gemytliga miljöerna i Linköpings innerstad kommer med i nästa östliga resrutt. Även Göta kanal, slottet i Kalmar och Alvaret på Öland tas upp. Att den järnvägsfria ön Öland finns med, medan Gotland saknas kan alltid diskuteras. Kanske handlar det om stoffträngsel och att Öland, till skillnad från sin storebrorsö, har en bro som möjliggör enkel landtransport. Och Gotland med sitt Almedalen och sin Medeltidsvecka lider ju varken brist på publicitet eller turism.
Samtidigt visar detta tågresandets styrka, att vi på ett trivsamt sätt kan umgås med varandra och samtidigt röra oss över stora ytor.
Att tala om mellersta Sverige kan ofta vara vanskligt i vårt avlånga land. Att klumpa ihop Västmanland och Jämtland känns ovant. På samma sätt blir avståndet mellan Västerås och Östersund inte bara långt i tanken, utan också geografiskt. Det ena ligger i det tätbefolkade Mälardalen, medan det andra återfinns i det bergiga och nordliga Jämtland, med närmaste granne Norge. Två väsenskilda städer, två väsenskilda regioner.
Samtidigt visar detta tågresandets styrka, att vi på ett trivsamt sätt kan umgås med varandra och samtidigt röra oss över stora ytor. Allra tydligast blir detta i liggvagn och vid nattlig transport, där insomning och uppvakning kan ske i högst olikartade landskap och miljöer.
Stenstaden Sundsvall och Höga Kusten blir nästa anhalt. Här finns mycket att upptäcka, både av kultur och natur. Ännu mer naturupplevelser erbjuds längre upp i fjällvärlden, vilket illustreras med storslagna vyer. Värt att notera är att den livliga kultur- och studentstaden Umeå saknas i presentationen, medan dess nordliga granne Luleå finns med. Även här kan stoffträngseln vara en förklarande faktor.
Att bokens sista kapitel bär titeln Tågluff till Uppsala och Tiveden kittlar nyfikenheten. Här tas den kungliga huvudstaden Stockholm upp som ett stopp i mängden, något som givetvis får inbitna nollåttor att hoppa till en aning. Men kanske Stockholm, liksom Umeå och Gotland, upptar mångas föreställningsvärld och förekommer flitigt i media ändå. Att prioritera mindre uppenbara, men likaledes vackra och intressanta ställen, kan därför ha sina självklara poänger.
Hursomhelst är bokens största poäng att den väcker lusten att resa, samtidigt som den visar hur enkelt det kan vara att ta tåget dit man önskar i vårt vackra och varierade land. Ett land som förtjänar vår kärlek, nyfikenhet och omsorg mer än någonsin idag.