Bruno K Öijer – en poet i livets tjänst

Litteratur.
Bruno K Öijer. ESSÄ. ”Bruno K Öijer har en sällsam förmåga att uppmärksamma naturens skönhet och kraft, och hans förhållande till fauna och flora präglas av hänsyn och medkänsla.” Det skriver Emil Siekkinen om Öijer som är bok- och turnéaktuell. lyrik, poesi, dikt, diktning, diktare, poeter, svensk poesi, svenskspråkig lyrik, Bruno K Öijer
Bruno K Öijer. (Foto: Maya Eizin Öijer)

ESSÄ. ”Bruno K Öijer har en sällsam förmåga att uppmärksamma naturens skönhet och kraft, och hans förhållande till fauna och flora präglas av hänsyn och medkänsla.” Det skriver Emil Siekkinen om Öijer som är bok- och turnéaktuell.

Bruno K Öijer. ESSÄ. ”Bruno K Öijer har en sällsam förmåga att uppmärksamma naturens skönhet och kraft, och hans förhållande till fauna och flora präglas av hänsyn och medkänsla.” Det skriver Emil Siekkinen om Öijer som är bok- och turnéaktuell. lyrik, poesi, dikt, diktning, diktare, poeter, svensk poesi, svenskspråkig lyrik, Bruno K Öijer

Poeten Bruno K Öijer hade inte publicerat en diktsamling sedan 2014 års Och natten viskade Annabel Lee, när Växla ringar med mörkret gick i tryck 2024.

Liksom i Och natten viskade Annabel Lee är naturen, och människans förhållande till naturen, ett återkommande motiv också i Växla ringar med mörkret.

Bruno K Öijer har en sällsam förmåga att uppmärksamma naturens skönhet och kraft, och hans förhållande till fauna och flora präglas av hänsyn och medkänsla.

Men han tar sig också an människans ofta våldsamma relation till naturen. Världen blir alltmer auktoritär och okänslig, och i takt med det våldför sig människan på denna levande planet. Vattendrag förgiftas, våtmarker dräneras, skogar fälls, torka förvandlar slätter till öken, klimatet skenar, slakthusen fylls av ofattbart lidande, och virus hoppar från boskap till människa. De som ids protestera är likväl få. Mängder av människor beter sig i stort sett som om allt detta är acceptabelt, oförmögna eller ovilliga att känna efter.

Öijer känner dock efter, vilket vittnar om att han besitter ett sunt sinne i en civilisation som delvis är byggd på patologisk okänslighet.

Och häri ligger en del av det livslånga utanförskap Öijer upplever.

I ”Fantasin” (2014), berättar poeten:

 

när vi i sjätte klass fick till uppgift

att skriva om sommarlovet

hade jag inte som dom andra

några bilutflykter

eller spännande utlandsresor att skriva om

men jag fick ner några rader

jag skrev att jag hittat en skadad spindel

och lagat benet på den med tejp

när juli månad gått var skadan läkt

och jag kunde släppa ut spindeln

såg den snabbt springa iväg ute på gården

bland maskrosorna och gräset

 

Öijers fantasi bär vittne om hans inre. Han beskriver hur han tar på sig tjänarens roll, och helbrägdagör en spindel – en levande varelse som ger vissa skräckyrsel och som andra slår ihjäl utan minsta tvekan.

För Öijer finns emellertid möjlighet till en självklar gemenskap mellan människa och den natur som ytterst möjliggör varje mänsklig civilisation.

Därför berättar dikten ”Utan blixt” (2014):

 

så vacker var hon

att det gamla trädet ogenerat

sträckte ut sina armar efter henne

visslade med sina löv

 

Poeten är den som bevittnar förhållandet mellan det åldriga lövträdet och kvinnan, och den som berättar om denna relation. Släktskapet är uppenbart.

I ”Drömträdet” (2024) påvisas ett samband mellan naturen och minnen och drömmar. Någon (ett ”du”) skakar drömträdets stam och dess löv faller och täcker marken, och marken somnar in och drömmer. Här återges måhända naturens cykliska väsen, som inte ger upphov till skräp och sopor – allt återanvänds, om och om igen. Möjligen drömmer marken om en framtid bortom den mänskliga geologiska epoken, för den:

 

drömmer om hjulspåren som är borta

platsen dit dom ledde är täckt av gräs

bara söndervittrade träkors finns kvar

med oläsbara namn och årtal

 

Bruno K Öijer kan inte kallas optimist, men nog erbjuder han hopp – hopp om att människans framfart, tids nog, mildras av obevekliga biologiska sanningar.

Samtiden utmärks emellertid av mänsklig exploatering och mänskligt våld riktat mot naturen.

Bruno K Öijer. ESSÄ. ”Bruno K Öijer har en sällsam förmåga att uppmärksamma naturens skönhet och kraft, och hans förhållande till fauna och flora präglas av hänsyn och medkänsla.” Det skriver Emil Siekkinen om Öijer som är bok- och turnéaktuell. lyrik, poesi, dikt, diktning, diktare, poeter, svensk poesi, svenskspråkig lyrik, Bruno K Öijer

I ”Romans” (2014) nämns moln som är vita sår i himlen – kanske spår av den tunga flygtrafik som har sitt ursprung i rastlöst sökande efter upplevelser och överkonsumtion. Någonstans är himlen dock inte vanställd på detta sätt, och:

 

vägarna måste först

be skogen om lov

 

I vår värld gäller dock andra regler. Träden ses inte som levande ekosystem, utan som en råvara, och monokulturens trädåkrar har ersatt de djupt komplexa livsmiljöer en verklig skog ger upphov till. I ”Sången” (2024) sveps landskapet in ”i en vemodig klagande sång,” då en gran – en levande, kommunicerande varelse – fällts. I en annan dikt – ”Asfalterade hjärtan” (2024) – belyser poeten kontrasten mellan minnen och en avtrubbad tillvaro, i vilken ”doften av höstlöven” ersatts av ”det skärande outhärdliga ljudet när dom lugnt och metodiskt sågade ner allt det vackra omkring sej.” Kampen för så kallad tillväxt har lett till asfalterade hjärtan.

I dikten ”Inför rätta” (2014) ställs så mänskligheten till svars:

 

innan människan kom

hade träden dragit sej undan

samlats i skogar

för att ta skydd och göra motstånd

och att ingen kunde svära sej fri

ett hjärtformat vapen bultar

bakom våra revben

och vi är alla föräldrar till våldet

vad vi gjort mot djuren och varandra

kan aldrig förlåtas

 

Naturen är inte ett hjälplöst offer, utan försöker försvara sig. Den mänskliga aktiviteten är dock överväldigande, och när poeten agerar domare, menar han att det inte går att förlåta det våld som människan utsätter djur och andra människor för. Domen är hård, vilket kan bero på att det hjärtformade vapen som bultar bakom människans revben indikerar mänsklighetens fallenhet för våld. Det kan ej förlåtas eftersom det fortgår.

Bruno K Öijer föredrar därför naturens gemenskap, och kanske är vargen hans fylgja. I ”Varg” (2014) avslöjar han:

 

vad dom än säjer

om jag

stannat länge här

var det för att läka sår

och när min tid kommer

har jag redan

lämnat över min själ till vargarna

som tar den med sej

och lindar in den i deras egen sång

jagade på marken och från luften

har dom inget kvar att bevisa

men springer oändliga mil

lämnar den här världen bakom sej

 

Få djur är så missförstådda och så hatade som vargen, men uppfattningen att vargens törst efter mänskligt blod är outsinligt hör hemma i folksagor. I den värld evolutionen formgett rör sig ett annat djur. Det är detta djur Öijer är bekant med – en art det går att identifiera sig med, då den ständigt förföljs och jagas. Ingenstans är vargen välkommen.

I sin lyrik återkommer poeten då och då till att han (eller åtminstone berättarjaget) är utstött och förföljs och jagas. Detta är den tillvaro som väntar de som ställer sig utanför samhällets sedeläror och förväntningar.

Genom att i sin diktning använda sig av vargen på detta sätt, påminner Öijer om Vladimir Vysotskij (1938-1980), och dennes ”Vargjakten,” i vilken förhållandet mellan jägare och varg inte är likvärdigt. Vargen utmanar den starkes världsuppfattning, och måste därför utplånas.

Öijer känner denna varg och dess livssituation. Denna medkänsla gör att han i ”Miraklet” (2024) förmår skriva:

 

miraklet

när ett barn föds

och en varg

och en fågel

och ett strå av gräs

 

Bruno K Öijer är en poet i livets tjänst.

EMIL SIEKKINEN
info@opulens.se

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Litteratur

0 0kr